I en rundringning från Fotbollskanalen är många av Svenska fotbollförbundets partners passiva till förbundsstyrelsens beslut om att nästa vecka rösta ja till att Saudiarabien får herrarnas VM 2034.

Men, ”frågan är långt från oproblematisk och nästa steg för oss blir att ha en dialog med SvFF om det här”, skriver SJ till sajten.

Många svarar med liknande formuleringar att de inte sponsrar fotbolls-VM, utan svensk fotboll.

Förbundet hade förberett sponsorerna på beslutet via ett mejl. Att få information var relevant och bra, skriver Nicklas Larsson, marknadschef hos sponsorn NeH i ett mejl till DN.

Det fanns också ”som bilaga ett Q&A med ’tips’ till partners. Ser inget konstigt i det, vi svarar för oss – oavsett sådana Q&A”, skriver han.

Är det här en problematisk fråga gentemot era partners?

– Nej, det är ingen problematisk fråga, säger Alexandra William-Olsson på förbundet.

– Det här är ju våra samarbetspartners som vi jobbar med varje dag. Vi är väldigt angelägna om att de ska få förstahandsinformation när det gäller våra delar, det kan vara alla möjliga typer av information. Det här är en fråga som vi bedömde skulle få uppmärksamhet, både medialt, men också internt för många.

Starkast kritik har beslutet att rösta ja fått från fackförbundet Byggnads och från spelare i damlandslaget.

– Det sänder inte bra signaler, när vi har haft spelare som har varit tydligt ute i media och markerat. Och sen har man ett förbund som tar en annan väg. Det blir en splittring inom förbundet, gentemot spelare, sade Nathalie Björn i veckan.

Samtidigt skriver sponsorer, som Rexel, att företaget ”stödjer SvFF:s arbete för att använda idrotten som en plattform för positiv förändring”.

”Vi som partner sponsrar svensk fotboll, vi sponsrar inte VM i Saudiarabien. För oss handlar vårt sponsorskap framför allt om projektet ’Energiinitiativet’ som hjälper fotbollsföreningar runt om i Sverige att energieffektivisera, skapa trygghet genom upplysta miljöer och att aktivera ungdomar”, skriver Rexels kommunikationsstrateg Charlotta Schönberg i ett mejl till DN.

Hos sponsorn Scandic skriver kommunikatören Christoffer Houmb Sjölin:

”Vart fotbolls-VM 2034 spelas är något som ligger utanför Scandics ramverk att kunna påverka. Scandic är inte partner till VM i Saudiarabien utan vi är partner till Svenska Fotbollsförbundet, och att verka för ett starkt föreningsliv inom svensk fotboll.”

Läs mer: Stjärnornas kritik mot SvFF:s ja till Saudiarabien

Share.
Exit mobile version