Bensinmacken, tillsammans med bilen en symbol för frihet och framsteg, står inför sin förmodligen största förändring sedan den första bensinen fylldes upp i början av förra seklet. Elektrifieringen, delningsekonomin och klimatpolitiken håller på att omdefiniera vad en mack är och var den ligger.
Redan i dag är det mer french hotdog än avgassystem på dagens bensinstationer och snart säljs säkert fler liter cappuccino än diesel. Inte minst elektrifieringen kommer att prägla utvecklingen av framtidens mackar.
– I Norge har man haft elbilsstöd till privatpersoner under lång tid, vilket gjort att omställningen gått otroligt fort. I Sverige har vi legat efter. Men det är bara en tidsfråga innan utvecklingen tar fart även här. Vi vill vara redo när det sker, säger Karin Eriksson, vd för OKQ8, Sveriges största drivmedelskedja.
OKQ8 har i dag laddning på 244 stationer med sammanlagt 832 laddpunkter i Sverige, byggda i samarbete med Skellefteå Kraft. Målet är 2 000 laddpunkter till 2030. OKQ8 har i dag totalt 750 stationer i Sverige.
– Trots att efterfrågan ännu inte motsvarar våra investeringar backar vi inte. Vi vet att det är hit vi ska, även om vägen dit kantas av politiska hack i kurvan.
Ett av de hacken var regeringens sänkta reduktionsplikt, som tillfälligt gjort det mer lönsamt att köra på fossilt.
– Det påverkade oss extremt mycket. Men vi har inte minskat investeringstakten på laddområdet. Vi jobbar stenhårt för den här transformationen.
När Karin Eriksson beskriver framtidens station använder hon ord som ”mobilitetshubb”. I stället för bensinpumpar på rad handlar det nu om laddning, bildelning, uthyrning och service i bred bemärkelse.
– Vi ser att framtidens station blir mer av ett nav för hållbar mobilitet. Du laddar bilen, men du kan också hämta en i bilpoolen, tvätta bilen, hämta paket eller ta en kaffe. Allt det som tidigare fanns på macken, men anpassat till en fossilfri stad.
I många kommuner har bensinstationer i innerstäderna tvingats stänga av miljö- och säkerhetsskäl. Men nu öppnas möjligheter till comeback för macken i stan.
– Vi för dialog med flera kommuner om att etablera fossilfria mobilitetshubbar. Det handlar om laddning, bilpooler och service, men utan bensin eller diesel.
Karin Eriksson ser också en tydlig förskjutning i hur människor rör sig.
– Vi har en ny generation som inte nödvändigtvis vill äga bil. Det förändrar vår roll. Vi går från att sälja bränsle till att möjliggöra förflyttning.
Omställningen till el förändrar även kundflödena. I stället för 3 minuter vid pumpen stannar elbilskunder i dag kanske i 30 minuter.
– Det är en enorm skillnad i beteende. I Norge, som är en bra lärdom eftersom det är den marknad som har gått före, ser man att kunder som laddar vill ha mer mat, bättre kaffe och bekvämare miljöer. De handlar mer och spenderar mer tid. Det kräver en helt annan butiksupplevelse än tidigare, säger Karin Eriksson.
Samtidigt går teknikutvecklingen fortsatt snabbt framåt.
– Laddtiderna minskar kraftigt. Snart kommer det kanske inte ta 30 minuter. Men under överskådlig tid kommer våra stationer att vara en plats där man stannar och det är i sig en affärsmöjlighet.
Även Circle K, som tillsammans med OKQ8 och Preem utgör landets ledande kedjor, ser förändringen som en möjlighet snarare än ett hot.
– Folk kommer alltid vara på väg. Mackens funktion kommer att bestå, men den förändras, konstaterar vd Jeremy Knights.
Circle K driver 740 stationer i Sverige. Bolaget investerar just nu tungt i laddinfrastruktur och räknar med att passera 1 000 laddplatser innan årets slut.
– Vi vill ligga före elbilsutvecklingen. Ledtiderna är långa, ibland två år innan elkapaciteten finns på plats. Därför måste vi bygga innan efterfrågan fullt ut hunnit dit.
Jeremy Knights pekar också på behovet av stabila politiska ramar.
– Det är svårt att investera långsiktigt om villkoren ändras. Vi efterfrågar tydligare styrmedel som ligger fast, annars riskerar tempot i omställningen att bromsas.
En av Circle K:s senaste nya stationer, i Gårda i Göteborg som öppnade strax före sommaren, är Skandinaviens första renodlade laddmack.
– Den har tagits emot väldigt väl. Kunderna uppskattar att det finns en ren laddstation med butik, mat och service. Det öppnar dörren för fler citylägen framöver, säger Jeremy Knights.
Både Karin Eriksson och Jeremy Knights är övertygade om att macken inte är på väg att bli historia utan bara på väg in i en ny tidsålder.
– Vi kommer att ha färre traditionella stationer, men fler stationer i ny form. Människor kommer alltid att behöva förflytta sig. Vår roll är att se till att det kan ske hållbart, säger Karin Eriksson.
Läs fler artiklar om biltrafik




