Från filmmusik till billjud

BMW valde att samarbeta med en rutinerad filmmusikkompositör, Hans Zimmer, för att ta fram ljudet till sina elbilar. Hans musik känns igen från filmer som ”Gladiator”, ”Interstellar” och ”Lejonkungen” och han verkar ha tagit sig an uppdraget att skapa billjud med entusiasm.

– För första gången sedan den industriella revolutionen har vi en unik möjlighet att designa om, och omdefiniera, ljudet av våra städer. Och vi är inte på något sätt hindrade av mekaniska begränsningar. Det handlar om att skapa något som blir en känslomässig upplevelse, säger kompositören i en artikel på den tyska biltillverkarens sajt.

Det ska gå att göra olika inställningar och matcha ljudet efter sina egna preferenser som förare och vilken känsla man vill ha under färden.

Högtalare som förstärker elmotorljudet

Ferrari är i full färd med att ta fram sin första helelektriska bil. Så många detaljer om denna är inte kända i dagsläget men det sägs att Ferrari ska presentera den närmare under 2025 och att den skulle kunna börja komma ut på marknaden året därpå. Enligt nyhetsbyrån Reuters skulle den kunna ha en prislapp på runt en halv miljon euro.

Det har spekulerats hos internationella motormedier kring om det kommer att bli tal om ett konstgjort V8-ljud eller om något annat. Ferrari själva har hittills svarat kryptiskt men i media hintat om att befintligt ljud kan komma att användas. Vd:n har intervjuer sagt att Ferraris ljud ”alltid är autentiskt” och att ”den elektriska motorn är inte tyst, det finns sätt att låta den spela på unika sätt”.

Enligt en patentansökan som Ferrari skickat in ska det också handla om någon sorts högtalare som mycket riktigt tros förstärka ljudet av själva elmotorerna.

”Ger bilen en röst”

Även hos Porsche har mycket fokus legat på att lyfta fram, och välja bort, olika inslag när det gäller ljudbilden. Vad föraren hör är en viktig del av körupplevelsen, menar ljuddesignerna hos den tyska sportbilstillverkaren som menar att det handlar om att ge bilarna en unik röst och betonar att inget skapas på artificiell väg.

– Ljudet måste passa fordonet och vara autentiskt. Vi tar med de komponenter som låter väldigt bra och sedan filtrerar vi bort mindre attraktiva ljud. Allt som låter som en tandläkarborr eller spårvagn måste bort, säger Tobias Hillers, del av ljud-teamet hos tillverkaren, i en artikel på Porsches sajt och han det är viktigt med feedback i form av ljud från motorn för att föraren ska få en bra körupplevelse.

Välj futuristiskt eller jetflygflan

Hyundai har tydligen velat att föraren själv ska kunna välja sin ljudupplevelse. Genom sitt så kallade ”N Active Sound+” finns det tre olika ljudlägen: ”Ignition”, som ska imitera ljudet av en bil med förbränningsmotor och avgasrör, ”Evolution”, ett futuristiskt elbilsljud samt ”Supersonic”, inspirerat av ljudet av jetflygplan.

Enligt tillverkaren själv så kan ljudet av bara en elmotor bli för ”monotont” och för vissa ”ger det en tråkigare körupplevelse”. Något som Hyundai konstaterar kan motverkas genom olika ljud.

Sinnligt eller mänskligt varmt

Att addera ljud till en ”avslappnad, nästa helt tyst miljö”, som Mercedes beskriver det, är viktigt för säkerhet, bekvämlighet och även för att ”skapa ett leende på läpparna hos föraren”, som biltillverkaren uttrycker det. Och även för att få bort fokus på vägljud.

Sättet de valt att göra det på är genom att skapa olika ljudlägen. Såsom ”Silver Waves”, som tillverkaren själv beskriver som ett ”sinnligt och rent” ljud och ”Vivid Flux”, som beskrivs som ”kristalligt och syntetiskt men fortfarande mänskligt varmt”. Det läggs även fokus på olika välkomstljud och signaler.

Läs mer: Fler texter om elbilar

Share.
Exit mobile version