Teater

”Berättelsens början”

Manus & regi: Jo Rideout. Dockor, scenografi och kostym: Annika Arnell. Musik: Katja Wester. I rollerna: Martina Grimstedt, Kristoffer Pettersson, Peter Armitstead Åström, Alina Loor. Scen: Teatervagnen turnerar över hela Gotland till och med den 18 augusti. Speltid: 45 min. Barn och familj.

Efter 35 år av konstnärliga ups and downs, magiska kvällar i Romateaterns gradänger, efter Shakespeare i regn som i sol, tvingas nu Romateatern att kasta in handduken. Region Gotland förhåller sig svala, för att inte säga likgiltiga, till den stora betydelsen av en lång kulturtradition som lockat såväl gotlänningar som fastlänningar till den vackra teatern i klosterruinen. Om detta kan jag bara travestera Shakespeare: ”Korkat, över måttan korkat!”

Men som ofta när vackra träd huggs vid roten, kring stubben bryter små skott fram. Ett sådant är Teatervagnen, som sedan 2021 turnerar med fokus på barn- och familjepubliken. Och gamle Will hänger på.

I sommarens uppsättning ”Berättelsens början” plockar ensemblen Shakespeareassociationer som smågodis. ”Kung Lear”, ”En midsommarnattsdröm” och ”Macbeth” får stå för grunden, men brutala mord och syskonfejder lyser med sin frånvaro. Här är det varmt och roligt även om Lady Macbeth – hon som aldrig blir nöjd – har sällskap av tre skränande häxor iförda Annika Arnells masker. Fast på teatervagnens lilla röda och mobila scengolv knivhuggs ingen. Ånej, sagda Lady önskar sig saker! Konsumera mera! Till slut kvävs hon nästan bland grejorna och inser moloket att vad hon faktiskt behöver är vänner. Tur då att de temperamentsfulla häxorna är så snälla.


Det går än hit och än dit, texttrogna repliker i vild mix med lekfullt hittepå

Jo Rideouts text och regi hoppar studsmatta med Shakespeare. Det går än hit och än dit, texttrogna repliker i vild mix med lekfullt hittepå. Om den unga publik, som tidigare inte bekantat sig med den gamle barden, får någon insikt vad det gäller Shakespeares dramatik är tveksamt, men klart engagerade är de ändå där de sitter som nitade i gräset framför utomhusscenen.

Peter Armitstead Åström drar som en Thalias härförare mellan snabba växlingar, ena stunden kung, i nästa en häxa. Kristoffer Pettersson gör en smågalen Puck med sjögräshår. Utmärkt med tanke på Midsommarnattsdrömmens här aktuella undertext; ta vara på och var varsam med allt i naturen. Martina Grimstedt gestaltar Will som ung men tar stilpoäng som Lears yngsta dotter Cordelia. När det gäller unga Alina Loors olika figurer är det lite si och så med hörbarheten, men när hon som Lady Macbeth väljer bort en guldklänning med repliken ”såååå mycket förra året!” är det mitt i prick. Ja, så kan det gå till i Skottland … eller rättare sagt, på Gotland.

Läs också:

Leif Zern: Sommarscenerna lägger ner – en tragedi för teaterkonsten

Maria Sundbom gör teater hemma på gården: ”Humor är en frihet”

Tomas Ledin hyllar Höga kusten med bygdespel

Share.
Exit mobile version