När Boris Lennerhov tänker tillbaka på den där januaridagen undrar han varför han gjorde som han gjorde. 69-åringen, som var vd för varuhuset Gekås i Ullared i åtta år, konstaterar att han är van vid bankärenden och tycker att han borde ha vetat bättre.
– Det här var vid tiotiden på förmiddagen, så jag borde ju egentligen ha varit pigg och rask i hjärnan, säger han.
Men mejlet som Boris Lennerhov hade fått den där morgonen gjorde honom orolig. Ett kreditföretag skrev att hans lån hade beviljats, trots att han visste att han inte hade ansökt om några. 69-åringen ringde upp numret som påstods gå till företaget för att reda ut missförståndet.
– De var väldigt verbala, väldigt trevliga, säger Boris Lennerhov.
Personerna han fick prata med sade att 69-åringen kunde ha utsatts för ett bedrägeri och erbjöd sig att koppla honom till Handelsbankens säkerhetsavdelning.
– Så kom jag dit. Min dumme nöt, kan man ju tillägga.
Mannen som utgav sig för att arbeta på banken sade att det misstänkta bedrägeriet polisanmälts. Men ett antal falska fakturor hade skickats till bolag där Boris Lennerhov satt i styrelsen. Nu behövde 69-åringen godkänna att fakturorna raderades, med hjälp av sin bankdosa.
Boris Lennerhov lydde. Men senare samma dag började han fundera på om allt gått rätt till.
– Då var skadan redan skedd.
Omkring 800 000 kronor fördes över från bolaget till bedragarna, enligt Boris Lennerhov. Dagen efter telefonsamtalet ringde han polisen, som lyckades spåra överföringarna.
Nu har åtal väckts mot en 24-årig man och en 25-årig kvinna, som ska ha tagit emot vissa av överföringarna. Båda misstänks för penningtvättsbrott, eftersom beloppen snabbt skickades vidare eller spenderades. Kvinnan nekar till brott och säger att hon inte använder kontot som förekommer i utredningen. Mannen säger sig också vara oskyldig, och hävdar att han lånat ut sitt bankkonto till en bekant.
Boris Lennerhov har fått tillbaka nästan hela summan som han blev av med. Han konstaterar att internetbedrägerier är vanliga, men att få som utsatts vill prata om det.
– Det är ju skamkänslor i det, givetvis, för de flesta. Även för mig. Jag tyckte att det var för klantigt, säger han.
Under sin tid som vd för Gekås råkade 69-åringen aldrig ut för något bedrägeri, säger han. Men efter händelsen i januari förra året har han utsatts för fler bedrägeriförsök via mejl. Boris Lennerhov tycker att det viktigaste för att undvika att bli utsatt är att aldrig svara på meddelanden som antingen kommer från en okänd avsändare eller har ett innehåll som man inte känner igen.
– Gör ingenting. Är det något viktigt återkommer de, säger han.
Rättegångarna mot mannen och kvinnan kommer att inledas i tingsrätten i Malmö, respektive Stockholm, i september. Detta enligt uppgift till nyhetsbyrån Siren, som var först med att rapportera om bedrägerierna.
Läs mer:
Christer lurades av romansbedragare: ”Civilkurage att prata om det”