25 procents ökning för Eniro.se. Nära 32 procent för den danska motsvarigheten Krak.dk. 25,5 procents ökning för Gulesider i Norge.

Det är facit när söktjänsten Eniro jämför besöksstatistiken från Google de senaste tre månaderna jämfört med samma period föregående år för sina olika karttjänster.

– För några månader sedan såg vi att antalet besökare började öka ganska kraftigt. Det var väntat sedan innan att vi skulle se en effekt uppåt. Men vi hade inte räknat med en så stor uppgång, säger bolagets vd Hosni Teque-Omeirat.

Bakgrunden kan sammanfattas med tre bokstäver: DMA, eller Digital Markets Act. EU-regleringens syfte är att begränsa de stora techbolagens makt och påverkar i vilken utsträckning som Google får lyfta fram sina egna produkter som alternativ framför andra företags.

Det innebär att Google inte längre kan visa sina egna karttjänster som förstaalternativ. Annars hotar saftiga böter.

– Generellt så är vi för en fri marknad där bolag verkar som bäst när de får använda sin innovationskraft och kreativitet. Sen finns det vissa fall där företag blivit otroligt stora. Då kan politiken behöva göra sitt genom att reglera marknaden. Jag har egentligen ingen speciell åsikt om det här fallet, men det går inte att förneka att det har gett en positiv påverkan på oss, säger Niklas Grawé, vd på Hitta.se, som också har märkt av ett uppsving i antalet besökare.

Hur stort det är vill vd:n inte säga, mer än att det är en ”märkbar ökning”.

– Vi tycker det är roligt. Hitta.se var tidiga med att investera i karttjänster men sedan Google alltmer tog över marknaden har vi inte investerat mer i det. Nu börjar vi titta på det igen.

Både Hitta.se och Eniro har affärsmodeller som bygger på att andra företag annonserar på hemsidorna. Att förändringen skulle innebära mer klirr i kassan är därför inte otänkbart.

– Vi är en av de största annonsplattformerna för små och stora bolag. Det tyder på att vi kan generera mer trafik och kunder till våra kunder, vilket vi tycker är positivt, säger Niklas Grawé.

– Eftersom vi är börsnoterade kan jag inte gå in på ren finansiell data. Det jag kan säga är att vi är en publicisttjänst och en del av våra intäkter kommer från att vi visar reklam och marknadsföring på våra webbplatser och att priset till viss del beror på antalet ögon som ser den reklamen, säger Hosni Teque-Omeirat.

Han tycker det är positivt att EU fokuserar allt mer på konkurrenssituationen mellan techbolagen, inte bara för det egna bolagets skull.

– Jag tror att det här är en betydligt större fråga än Eniro eller Sverige. Techbolagens dominans har påverkat ekonomin i större utsträckning än vad man trodde från början. Mycket av de pengar som investeras i reklam och marknadsföring hos Facebook, Google och Apple går tillbaka till en handfull amerikanska börsnoterade bolag och skatten betalas knappt på den europeiska kontinenten. Att pengar stannar här är viktigt för att lokala företag ska kunna utvecklas och växa.

Share.
Exit mobile version