Klockan 11.37 den 25 juni 2023 börjar Jetline på Gröna Lund ge ifrån sig olycksbådande ljud. Under 12 sekunder skakar hela åkattraktionens stålkonstruktion till kraftigt två gånger.
Besökare på nöjesfältet som befinner sig nedanför på asfalten tittar upp mot den väldiga stålkonstruktionen. På övervakningsbilder som återfinns i polisens utredning av ärendet syns hur paniken börjar sprida sig. Kort därefter faller flera personer från vagnarna. Ett stort antal människor blir vittnen till de förfärliga scenerna.
Något senare blir polisens ledningscentral nedringd av personer som berättar att en mycket allvarlig olycka inträffat i nöjesparken. Det första samtalet till SOS Alarm inkommer klockan 11.38.
När blåljuspersonal anländer till platsen står det med ens klart att flera människor är svårt skadade – en kvinna dödförklaras av läkare på plats. Inte ens en timme efter det första larmet inleds en förundersökning om vållande till annans död, vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan.
En polis på plats uppger att han hör skrik från luften när han rör sig mot Jetline.
– Det är folk som är kvar i vagnen och ropar på hjälp, säger han i förhör.
Räddningsinsatsen inleds mycket snabbt. Två minuter efter att olyckan inträffar inleds arbetet med att få ner de personer som sitter fast i Jetlines vagnar. Runt en timme senare tas den sista personen ner till marken.
När polisen går igenom materialet från de många övervakningskameror som finns på Gröna Lund noterar de händelseförloppet vid olyckan, men också under tiden dessförinnan. Bilderna visar hur de personer som skadades, liksom kvinnan som sedermera avled, köar till Jetline i solskenet. På bilderna syns också anhöriga till den avlidna kvinnan som väljer att inte åka med och ställer sig en bit bort från kön.
Vid olyckan faller en man ur vagnarna. Han lyckas rädda sig till en av bergochdalbanans balkar och där blir han sittande. Detta samtidigt som hans fru har fallit och skadats svårt. I förundersökningsmaterialet finns bilder som visar när mannen räddas ner från balken med hjälp av en stegbil ungefär 20 minuter efter att olyckan inträffat. Stegbilen har då behövt flyttas flera gånger eftersom balken är mycket svårtillgänglig.
När olycksplatsen undersöks närmare hittar polisen två hjulset som har fallit ned från bergochdalbanetåget. Ett set har landat på asfalten, ett annat ligger på ett tak till en depå. På polisens bilder syns hur bärarmen till ett av hjulseten har knäckts rätt av. Dessa bärarmar ska under utredningen visa sig bli Jetlines motsvarighet till Estonias bogvisir – en teknisk detalj som får en ödesdiger roll.
När Statens Haverikommission i somras presenterade sin slutrapport om dödsolyckan konstaterades att den konkreta orsaken till att Jetline spårade ur var att just en bärarm – alltså den hjulupphängning som länkar ihop hjulen med vagnen – under den främsta vagnen gick av.
Polisens tekniker noterar även att det finns tydliga skrapmärken på Jetlines stålkonstruktion som vittnar om att något har gått galet. ”Märkena kan beskrivas som att något hårt och vasst har haft ett visst tryck över rälsen för att åstadkomma dessa”, skriver en kriminaltekniker i ett protokoll.
På torsdagen meddelade Christer B. Jarlås, senior åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, att Gröna Lund och två andra bolag krävs på sammanlagt 18 miljoner kronor i företagsböter efter dödsolyckan på nöjesfältet. Gröna Lund åläggs att betala 12 miljoner, medan de två andra företagen krävs på tre miljoner vardera.
Talan väcks också för bland annat grovt vållande till annans död.
– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt, sade Christer B. Jarlås då.
Läs mer: Karins kropp är hoplappad med metall efter olyckan: Hoppas någon blir dömd