Bianca Ingrosso, som jobbar som kontrollant på flygplatsen, vaknar till liv när en väska landar på bandet. Med stigande intresse skannar hon in en stor necessär som visar sig innehålla produkter från det egna skönhetsmärket Caia.
Det är årets adventskalender och i reklaminlägget på temat ”en skönhetsresa” uppmanas hennes 1,4 miljoner Instagramföljare vara redo att köpa produkten.
Och kalendern för 2 995 kronor sålde mycket riktigt slut snabbt.
Samma trend syns även hos e-handlaren Lykos egna kalendrar.
– Vi sålde dubbelt så många ordrar första timmen jämfört med någon enskild försäljningstimme i bolagets historia, berättar kommunikationschefen Tom Thörnblom.
Även butiken Kicks egna varianter ska ha sålt slut inom en timme.
– Det är ett nytt rekord för oss. En stor anledning till det höga trycket var drivet av den stora hajp våra kalendrar fått i sociala medier, säger vd:n Carola Lundell.
Och där ligger förklaringen till framgångarna, enligt varumärkesexperten Eva Ossiansson som hänvisar till forskning på området.
– De som är väldigt aktiva på sociala medier är mer rädda för att gå miste om upplevelser och bra erbjudanden, som när kalendrar släpps, då de ständigt kollar efter uppdateringar. Man kan känna oro och ångest över att missa något.
Eva Ossiansson menar att företagen spelar på våra behov av att känna delaktighet, vilja att göra bra klipp och rädsla för att saker ska ta slut.
– Företag använder triggers för att få konsumenter att agera. Vi blir rädda att vi ska hamna utanför hajpen och köper kalendrar för att känna att vi är med i matchen och en del av en samhörighet.
Känslan blir ännu starkare om det finns en personlig relation till varumärken eller influerare.
– Du kanske tillhör ett gäng som följer en viss influerare eller är med i gemenskapen kring ett visst varumärke. Då känner du en grupptillhörighet i själva konsumtionen av prylarna.
Med det sagt ska vi såklart inte bortse från att många finner glädje och nyfikenhet i att öppna luckorna.
– Vi njuter mer när vi känner att vi gjort ett klipp och fått tag på grejerna. Det blir en upplevelse i sig som vi är villiga att betala för.
Eva Ossiansson uppmanar dock till eftertanke. Många varumärken garanterar att köparen sparar flera tusen kronor på att köpa kalendern i stället för de enskilda produkterna.
– Nej, vi tjänar ju ingenting på det. Vi måste fråga oss om vi behöver det här och hade köpt det annars? Troligtvis inte, vilket leder till merförsäljning och att du köper fler produkter som du inte tänkt köpa.
Samtidigt tappar många kalendrar i pris redan innan första december enligt prisjämförelsesajten Prisjakt.
– 43 procent av kalendrarna gick ned i pris under november, de tappade i genomsnitt 24 procent, berättar konsumentanalytikern Isabella Ahmadi.
Hon säger att det i likhet med förra året var mest sannolikt att hitta de lägsta priserna under Black Week, men inte nödvändigtvis under just Black Friday.
Men det sagt finns ingen fyndgaranti – priset på runt 30 procent av kalendrarna steg nämligen med 24 procent under samma period.
– Det är naturligt att det både ökar och minskar, och ibland rör det sig bara om några kronor.
När efterfrågan är stor uppstår också en andrahandsmarknad. På Tradera finns exempel där kalendrar från Caia lags ut för närmare 6 000 kronor, det vill säga det dubbla priset. Snittpriserna ligger dock på runt 3 250 kronor, enligt pressansvariga Sofia Hagelin.
– Under oktober och november i år har det sålts omkring 350 Caia-kalendrar för totalt runt en miljon kronor, berättar hon.
Hittills har runt hälften av alla kalendrar sålts. Försäljningen har blivit trögare vilket kopplas till att intresset är som högst vid lanseringarna då det finns färre exemplar.
– Man ska se till att vara tidigt ute. Det är alltid en balans mellan tillgång och efterfrågan.
Sofia Hagelin berättar att de fick rensa bort mycket annonser i början.
– Folk hade förbeställt och försökte sälja innan de fått hem produkterna. Dropshipping är inte tillåtet hos oss. Nu är utbudet större och då sjunker priserna.
Ingen av företagen vill avslöja hur många kalendrar de släpper, men både Lyko och Kicks uppger att de nu överväger köpbegränsningar i framtiden.
– Vi har själva observerat att efterfrågan på Kicks egna kalendrar har spillt över på andrahandsmarknaden, där de har sålts på Tradera för 2–3 gånger sitt ursprungliga pris, säger vd Carola Lundell.
DN har sökt Caia.
Läs mer:
Vuxenleksak är årets julklapp
De spelar i årets julkalender: ”Lite ’House of cards’ för barn”
Taj Mahal, Titanic och Labubus – här är bidragen till Årets pepparkakshus




