I avtalsrörelsen har fackförbundet krävt en begränsning av tillfälligt inhyrd personal. Hamnarbetarförbundet vill också att skyddet för förtroendevalda ska stärkas, med bakrund i att förbundets vice ordförande Erik Helgeson början av året blev uppsagd från sin tjänst i Göteborgs hamn.

Den första konfliktåtgärden som nu alltså blir verklighet är en strejk i alla landets hamnar mellan 12 och 18 på onsdagen. Förbundet har också varslat om andra stridsåtgärder ifall parterna inte lyckas komma överens om ett nytt kollektivavtal. Bland annat väntas fackförbundet genomföra inhyrnings- och nyanställningsblockader i en rad hamnar.

– Vi ser det som en första markering, säger förbundets ordförande Martin Berg till SVT Väst.

Även Transportarbetareförbundet hade varslat om stridsåtgärder men efter medling kom det fackförbundet överens med Sveriges hamnar sent på tisdagskvällen.

Efter beskedet om strejken har Arbetsgivaren Sveriges Hamnar svarat med en så kallas spegellockout. Vilket innebär att fackförbundets medlemmar inte får vistas på sina arbetsplatser under tiden som konfliktåtgärder pågår.

Johan Grauers, förhandlingschef på Sveriges Hamnar, säger i ett pressmeddelande att ”en mycket liten grupp tar sig makten att stoppa godsflöden till och från Sverige” och att strejken får stora konsekvenser för Sveriges ekonomi och beredskap.

– Sverige är ett litet land som är helt beroende av att import- och exportflödena i våra hamnar fungerar. I synnerhet i dessa exceptionellt oroliga tider på världsmarknaden och när det råder ett allvarligt säkerhetsläge så är hamnarna extra sårbara, säger Johan Grauers i pressmeddelandet.

Han argumenterar också för att strejkåtgärderna är olovliga eftersom det finns ett förstahandsavtal på plats efter överenskommelsen med Transportarbetarförbundet på tisdagskvällen. Arbetsgivaren har därför gjort en fredspliktsinvändning.

Share.
Exit mobile version