”Det är egentligen inte njutbart att göra musik nu”, säger Mikey Shulman som är vd för företaget Suno AI. Så räknar han upp alla de tråkiga sakerna med att skapa låtar: Det tar lång tid, man måste öva mycket, man måste först bli bra på ett instrument eller en programvara. ”Jag tror inte att majoriteten av människor njuter av majoriteten av tiden de ägnar åt att göra musik.”

Detta säger Shulman i en intervju i ”VC20”, en podd om riskkapital. Och han har lösningen redo på problemet med hur tråkigt det är för presumtiva musiker att öva. Suno AI genererar färdiga låtar utifrån textprompter. Perfekt!

Den nya boken ”Mood machine” av Liz Pelly handlar om Spotify och hur företaget skapat en affärsmodell som bygger på lättlyssnade spellistor med ”mood music”. I sin recension av boken (DN 16/1) konstaterar Sara Martinsson: ”Man börjar inte göra musik för att man älskar tech.” Trots det har musikvärlden de senaste decennierna tvingats in i en digital infrastruktur av först fildelning, sedan strömning (och de senaste åren även en mem-ifiering av musiken i Tiktoks snippetkultur, kan tilläggas).

Och nej, man börjar kanske inte göra musik för att man älskar tech, men musikindustrin styrs i allt högre utsträckning av människor som inte börjar göra tech för att de älskar musik. Musikindustrin har alltid varit ett business-lager mellan artist och lyssnare, men nu har den glidit så pass långt bort från själva skapandet att det är tveksamt om den längre har något alls med musik att göra. Musiken är en utbytbar vara, det är distributionsformen och tillverkningen som drar in riskkapitalet, och den industrins nya vd:ar är fundamentalt oförmögna att ens föreställa sig att det skulle finnas någon njutning eller något egenvärde i att skapa konst.

Det är visserligen svårt att tänka sig ett mer passande soundtrack till de kommande årens politiska, klimatmässiga och sociala kaos än ett slutet kretslopp av AI-genererad ”mood music” på Spotify. Det kanske är musiken vi förtjänar? Men personligen har jag aldrig varit så sugen på att leta fram den gamla tvärflöjten igen, det må vara tråkigt och tidsödande men börjar mer och mer kännas som en sant radikal motståndshandling.

Läs mer:

Björk: Spotify är förmodligen det värsta som hänt musiker

Mänsklig musik riskerar att drunkna i AI-skval

Fler texter av Hanna Fahl

Share.
Exit mobile version