Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Veckans debatt: Sosseala medier
Var det värt det för några mem om Ulf Kristersson? Var det värt det för att skoja om erotisk fanfiction med Pontus Rasmusson och statsministern? Okej, just det skämtet var objektivt roligt. Men i övrigt är verkshöjden på Socialdemokraternas omtalade mem-konton chockerande låg.
I veckan publicerade TV4 en granskning av sossarnas mediebolag AiP Media Produktion AB, som bland annat ligger bakom Instagramkontot @javla_uland och sajter som Morgon-Tidningen och Politikkollen. ”Vilseledande”, säger sociala medier-experten Emanuel Karlsten till TV4 – avsändaren är nämligen inte tydlig. I DN skriver Max Hjelm att det är ”försåtligt” och ”pinsamt”. ”Sossar ska inte ägna sig åt memes”, skriver Andreas Hörmark i SvD. ”Sjuka konton”, konstaterar en förtvivlad Göran Greider i DN och drömmer sig iväg till ett Olle Adolphsonland långt borta.
Många drar paralleller till fjolårets granskning av SD:s trollfabrik, avslöjad av ”Kalla fakta”. Men, påpekar Max Hjelm, S har till skillnad från SD inte avslöjats med att sprida vit makt-propaganda. I Aftonbladet skriver Kalle Sundin att AiP ”måste städa sina meme-konton” – men att de inte går att likställa med ”hatiskt innehåll från SD:s anonyma trollfabriker”. Dessutom är S knappast det enda partiet som opinionsbildar under oklar flagg – i Dagens ETC gör Laura Ingemarsson en genomgång av ”nyhetssajter” med bland annat M och L som halvdold avsändare.
Magdalena Andersson, då? ”Det viktiga är att det går att se vem som driver de här kontona och där har vi också varit öppna och transparenta”, säger hon. Man kan fråga sig om det verkligen är definitionen av ”öppet och transparent” att bokstäverna ”aip” ingår i den mejladress man kan hitta på @javla_uland-kontot, och man kan också fråga sig om Magda inte borde ställa högre kvalitetskrav på partiets officiella mem. I skrivande stund är det senast postade inlägget ett nostalgiskt bildspel på knäck och julklappar från 2005. Var det värt allt ståhej?
Veckans lika som bär: Ebbot Lundberg och Gabe Newell
Hur bra gick det egentligen för rockbandet The Soundtrack Of Our Lives under 1990-talet? Det frågade man sig när man såg nyheten i Aftonbladet om att Ebbot Lundberg köpt sig en lyxyacht med ”15 värstingdatorer, två gym, beach club, ubåtsgarage och ett sjukhus” ombord. Nog för att Ebbot Lundberg är göteborgare och således står havet nära, men det känns inte alls som han att investera i ”värstingdatorer”? Inte förrän man tittade lite noggrannare och såg att bilden föreställde en vanlig pikétröjkrage och inte en kaftan, förstod man att det var speljätten Valves vd Gabe Newell som hade unnat sig en ny havets mancave, och inte göteborgaren.
Veckans ord: Realaugustprissänkning
Författaren Lina Wolff fick sitt andra Augustpris för romanen ”Liken vi begravde”. Prissumman på 100 000 kronor har varit densamma sedan priset instiftades 1989 – något som bland andra Bonnierförlagens litterära chef Daniel Sandström uttalat sig kritiskt om.
Veckans citat: ”Jag vill bara be om ursäkt till han som äger restaurangen på Sibylla”
Under veckan har rättegången mot Christofer ”Chrippa” Lundström pågått i Linköpings tingsrätt. Influeraren är åtalad för flera grova ekobrott. Dramatiken stannade inte i rättssalen – ett bråk utbröt också på en korvkiosk i närheten mellan ”Chrippa” och hans nemesis på Youtube, Pontus ”Anjo” Björlund. Efteråt riktade ”Chrippa” sig till Sibyllaägaren: ”Shout out till dig, du är en fantastisk människa.”
Veckans siffra: 1
Organisationen Stim har sammanställt sin årliga lista över de mest populära jullåtarna av svenska låtskrivare – och den traditionsenliga ettan ”Tänd ett ljus” med Triad har petats ner till andra plats. Etta är nu Ariana Grandes ”Santa tell me”, skriven av bland andra svensken Ilya Salmanzadeh.




