Matpriskollen har jämfört priserna på frukt och grönt som har sålts till ordinarie pris hos olika butikskedjor under en viss dag. Priset för 40 likvärdiga produkter landade på i snitt 923 kronor på Lidl och 1 143 kronor på City Gross. Det är en skillnad på över 200 kronor, motsvarande 24 procent, mellan den billigaste och den dyraste kedjan. Hemköp och Coop var näst dyrast av de jämförda butikskedjorna.
– Den här prisskillnaden påverkar såklart konsumenterna mycket. För en familj kan det handla om tusenlappar på ett år, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
Enligt Svensk Dagligvaruhandel beräknas frukt och grönt stå för 13 procent av den totala dagligvaruförsäljningen i Sverige, vilket motsvarar över 40 miljarder per år. En framtidsspaning är att siffran kan komma att stiga. Enligt ett förslag till nya kostrekommendationer som Livsmedelsverket nyligen skickade ut på remiss ska det rekommenderade intaget av frukt och grönt höjas till 500 gram per dag.
– När vi nu ska äta mindre rött kött och mer frukt och grönt så är det ju jättespännande att undersöka priserna. Genom den här undersökningen ger vi konsumenterna en ögonblicksbild över hur det ser ut, säger Ulf Mazur.
Han menar att det är en utmaning att vara en prismedveten konsument, inte minst när det kommer till frukt och grönsaker.
– Butikerna ändrar sina priser på frukt och grönsaker i snitt två gånger i veckan, och det gör att det är svårt att hålla koll. Många konsumenter handlar på känsla och plockar några produkter här och där, säger han.
Så sent som den 14 oktober kom Matpriskollen med sin stora matkasseundersökning. I den jämfördes priset på 212 produkter hos de stora rikstäckande kedjorna. Utav de kedjor som ingick i undersökningen hade Willys de lägsta ordinarie priserna. Bland annat Lidl ingick inte i undersökningen på grund av sitt begränsade sortiment.
Utifrån resultatet i era undersökningar – hur ska man tänka när man handlar frukt och grönt?
– Som konsument behöver man reflektera över priset och prisbilden, handla säsongsbetonat och utnyttja de erbjudanden som finns utan att köpa för mycket som man sedan får kasta. Har man möjlighet så är det bra att vara multilojal, det vill säga handla i flera olika butiker, säger Ulf Mazur.