”Wuthering, wuthering heights” av Poste Restante

Göteborgs stadsteater, premiär den 23 januari

Längtar du till heden? Efter mer romantik i samtiden? I Poste Restantes föreställningar blir publiken en del av berättelsen – och den här gången har turen kommit till Emily Brontës storslagna kärleksroman. Rättare sagt får besökarna chansen att kliva in i ett sällskap av hängivna ”Svindlande höjder”-fans, som ägnar sig åt övningar där man får ”utforska intersektionella maktlekar och hämningslöst ägna sig åt sårade känslor”. Spelar senare i Stockholm och på Ställbergs gruva i Kopparberg.

”Lång dags färd mot natt” av Eugene O’Neill

Riksteatern, turnépremiär den 28 januari

I höstas gjorde Eva Dahlman den bejublade ”Kärleksbrev”, där Krister Henriksson och Ulla Skoog gestaltade en livslång korrespondens. I vår samarbetar Dahlman återigen med Henriksson, som får sällskap av bland andra Grynet Molvig i iscensättningen av Eugene O’Neills ”svenska” pjäs (tack vare Nobelpristagarens testamente hade den världspremiär på Dramaten 1956). Räkna med att den till synes eviga sommardagen även denna gång övergår i mörker, när familjen Tyrone larmar, groggar och gör sig till.

”Skammen” av Ingmar Bergman

Dramaten, premiär den 1 februari

Ingmar Bergman, ansiktet utåt för 1960-talets filmetablissemang, var knappast vänsterns favoritregissör när det begav sig. Lagom till 1968 gav han sig ändå i kast med det akuta världsläget och samhällsdebatten. Nu blir ”Skammen”, där Max von Sydow och Liv Ullmann spelar ett konstnärspar som isolerar sig från kriget, minst lika högaktuell teater av Dramatens konstnärliga ledare Mattias Andersson. Lagom till nya ”Om krisen eller kriget kommer”-broschyren. Adam Lundgren och Sofia Pekkari i huvudrollerna.

”Ural” av Staffan Valdemar Holm

Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm, premiär den 6 februari

”Tre systrar”, i blåtonat jazzig regi av Eirik Stubø, var fjolårets höjdpunkt på Kulturhuset Stadsteatern. Det blir annat ljud i skällan när en annan rutinerad teaterman nu tar sig an samma pjäs. Kanske får vi rent av ett konstnärligt svar på frågan om man bör spela ryska klassiker efter invasionen av Ukraina? Staffan Valdemar Holm lär ju damma av Tjechov med hårdhandskarna snarare än silkesvantarna, eftersom ”den ryska självbilden” ska ”konfronteras med både nutiden och teaterkonsten”.

”Du vet ingenting om Kikki Danielsson” av Martina Montelius

Teater Brunnsgatan Fyra i Stockholm, premiär den 14 februari

Nej, country- och dansbandssångerskan från Kristianstad var inte ett av namnen på höstens stödgala för den klassiska källarteatern på Brunnsgatan i Stockholm. Men visst har Kikki Danielssons liv i rampljuset alla förutsättningar för att bli bra vibrerande scenkonst, särskilt när Ia Langhammer spelar titelrollen. Baserad på självbiografin ”Du vet ingenting om mig”, som Kikki Danielsson skrev tillsammans med Sören ”Sulo” Karlsson 2022.

Europa efter regnet” av Konstab

Folkteatern i Göteborg, premiär den 1 mars

Asta Kamma August spelar huvudrollen i de avancerade Göteborgsvitsarna Konstabs nya pjäs (som dessutom blir långfilm vad det lider). Medverkar gör även Elin Skarin, som häromåret urinerade på scen i Konstabs fria tolkning av Ingmar Bergmans ”Såsom i en spegel” på Dramaten. Med andra ord har ”Europa efter regnet” goda förutsättningar att bli något helt annat än ännu en målgruppsanpassad klassiker på vårrepertoaren. ”Sex, panik och ultranationalism” utlovas dessutom.

”Shunon från Monte Christo” av Aleksi Swallow och Simon Wimmer

Uppsala stadsteater, premiär den 8 mars

Nästan hela hiphopgruppen Labyrint återförenas igen – häromåret gjorde de rapteatern ”Bra där!” i Uppsala – med en nytolkning av Alexandre Dumas äventyrsroman om falska anklagelser och fängelseflykt. Aleksi ”Aki” Swallow och Simon ”Sai” Wimmer har bearbetat klassikern från 1844 och förlagt handlingen i en mörk framtid, medan en av rollerna spelas av Dejan ”Dajanko” Milacic (som nyligen rosades för sin insats i Netlix ”Helikopterrånet”). Regisserar gör även denna gång Affe Ashkar.

”Jangal” av Nasim Aghili och Björn Karlsson

Unga Klara, premiär den 28 mars

Nu har det gått 50 år sedan Unga Klara grundades, men bara knappt tre månader sedan grundaren Suzanne Osten lämnade oss. I vår fortsätter Sveriges nationalscen för barn och ung att göra scenkonst med örat mot marken – närmare bestämt i skogen. ”Jangal” började som en konstutställning och ett samarbete med lågstadieelever i Botkyrka, om skogslekar och ritualer i naturen. När projektet blir teaterföreställningen får publiken medverka i själva lekandet. Från 6 år.

”En trappa till himlen” av Erik Holmström

Malmö dockteater, premiär den 3 april

Att Malmös mest småskaliga teaterinstitution fyller tio år uppmärksammas genom en utställning på Teatermuseet, och självklart även med en jubileumsföreställning av konstnärliga ledaren Erik Holmström. Häromåret gjorde han ”Mitt inferno”, en svårt rolig Strindbergsflört med flörtkulor, nu verkar han mer inspirerad av det fluffigare himlaspelet ”Ett drömspel” och menar att uppsättningen även har drag av Broadwaymusikal. Samproduceras med Turteatern i Stockholm, där den spelas från och med 24 april.

”Papporna” av Alexandra Pascalidou

Dramaten, premiär den 17 april

I fjol regisserade Alexander Salzberger den självbiografiska pappauppgörelsen ”Son och far”, i vår bearbetar han i stället Alexandra Pascalidous intervjubok om kantstötta fadersfigurer. På scenen kommer vittnesmålen från vår samtid att speglas i antikens tragiska pappaberättelser. Rollerna spelas av bland andra David Fukamachi Regnfors, Razmus Nyström och Magnus Roosmann. (Även Pascalidous tidigare intervjubok ”Mammorna” blev föreställning, den gången i regi av Sunil Munshi för Riksteatern.)

Läs fler texter om scen.

Share.
Exit mobile version