Nissan Leaf blev snabbt elbilsvärldens svar på Toyota Prius. En rätt tråkigt designad bil som viskade om vad som skulle komma längre fram. Elektrifieringen i sin vagga. Nissan var också först med mycket i Leaf. Först med enpedalsläge, först med relativt stort batteri och först med att kunna göra bilen till energikälla för elnätet.
Men andra tillverkare har kört om Leaf för länge sedan och modellen har krympt till minimum i bilvärldens backspegel. Nu är Nissan Leaf tillbaka.
Förarmiljön är enkel och lättmanövrerad med en liggande bildskärm som i praktiken består av två skärmar. Under bildskärmen finns knappar för klimatanläggningen och stora knappar för att välja växel. De senare har små upphöjningar vid R och D så att föraren inte ska behöva titta på knapparna. Det fungerar väl sådär för då de sitter en bit bort från ratten blir det mest naturliga att flytta blicken.
Med en vippknapp går det att välja olika körlägen, vi valde standardläget mest för att styrningen blev för tung i sportläget. Så finns det självklart en knapp för enpedalsläget, Nissans eget lilla signum i elbilsvärlden. Att Nissan delar plattform med Renault betyder att Googles operativsystem finns med i informationshanteringen och i gränssnitt mellan förare och bil.
Dynan i framstolen är kort men går att vinkla för att få rätt lårstöd. Vi uppskattar det dimbara panoramaglastaket som ger bra ljus i kupén. Även i baksätet är det korta dynor, men med en bra vinkel som ger bra lårstöd. Baksätet är platt och fint vilket passar alla som vill montera barnstolar.
Designen är betydligt kantigare än gamla Leaf men fronten är låg och från förarplatsen ser du bara framskärmarna. Nissan Leaf har en låg nos för att minska luftmotståndet.
Använder du bilens reseplanerare sköter den uppvärmning eller kylning av batteriet inför laddstoppet men det finns också knappar ifall du vill sköta det här själv.
Nissan har valt en maximal laddeffekt på 11 kW för hemmaladdning och måttliga 150 kW för snabbladdning. Med tanke på konkurrenternas utveckling för att optimera laddning och laddkurva känns Leaf redan något omodern när det gäller att fylla på batteriet med energi. Räckvidden på strax över 60 mil kan kompensera för den något låga laddeffekten vid snabbladdning.
Bilen erbjuds också med ett mindre batteri på 52 kWh. Effekten sjunker då till cirka 174 hästkrafter och räckvidden till knappt 44 mil. Leaf finns än så länge bara med framhjulsdrift.
Nya Leaf är förberedd för att anslutas till elnätet men då det krävs rätt laddbox och rätt gränssnitt för att bil och elnät ska kunna prata med varandra har Nissan valt att gå långsamt fram med land för land i Europa. Storbritannien, som är hemmaplan för Nissan i Europa, blir första region att anpassas för den tekniken.
Funktionen som varnar om jag inte tittar på vägen är dock lite överarbetad. Leaf piper tidigt och dessvärre fortsätter pipandet långt efter det att jag faktiskt vänt blicken mot vägen eller flyttat handen som skymmer kameran.
Nissan Leaf känns trygg och bekväm på vägen och rör sig inte mycket över vägbanan. Tjänstevikten är närmare 1,9 ton och med en hjulbas på 2,69 meter och låg tyngdpunkt betyder det stabil om än något stötig gång.
Gamla Nissan Leaf hade framför allt ett fördelaktigt pris och det ska bli intressant att se hur Nissan väljer att positionera nya Leaf jämfört med till exempel Renault Scenic och nya Renault 4. I höst kommer också nya Nissan Micra, Nissans version av populära Renault 5.
De nya modellerna har tryck på sig att leverera god vinst till en pressad ägare.




