Christian Cicek och Linda Dannesdotter håller varsin kamera i högsta hugg, när Lucas Lindström rullar ut det röda pappret på arbetsbänken i skyltverkstaden.

Efteråt går de igenom film- och bildmaterialet, som de producerar för sitt kundföretags sociala medier.

– Vi säger väldigt sällan nej till idéer som dyker upp. Ett exempel var när jag flög drönare här. Det var några år sen och jag har inte flugit inomhus sen dess, men kunden ville ha det och jag tänkte att vi testar – om alla duckar så kommer det gå bra, säger Christian Cicek, delägare och kreativt ansvarig på GRW Media, som uttalas ”grow”.

Reklambyrån ligger en trappa upp i kontorsbyggnaden i Södertälje och grundades för snart fem år sedan av Lucas Lindström, vd och yngst på företaget.

Medarbetarna är inte så mycket äldre. De allra flesta är liksom honom födda på 90-talet och tillhör generation Z – den första som inte minns en värld utan internet och ser på sociala medier som en naturlig del av vardagen.

Lucas Lindström blev intresserad av digital marknadsföring redan i tonåren. På den tiden höll han på med skateboardåkning och dokumenterade det på Youtube. Han skötte även marknadsföringen för några företag. Till en början gjorde han bara inlägg på sociala medier, men sedan fick han upp ögonen för Google- och Meta-annonser.

– Jag tänkte att det här ska jag bli jäkligt bra på. Jag la in alla pengar jag tjänade på onlinekurser om hur man bygger kampanjer på Meta.

Strax efter att ha startat GRW Media, kontaktade Lucas sin tidigare bankman Christian för att be om hjälp med att producera innehåll. De hade mötts i sitt gemensamma intresse för att skapa Youtubeklipp ett par år tidigare, när Lucas skulle starta ett bankkonto på Christians arbetsplats.

– Den högsta lönen som jag hade när jag slutade på banken var högre än den jag har nu. Men nu kan jag vakna upp och inte må dåligt, säger Christian.

De tror att det var deras självförtroende som fick företag att anlita dem i början.

– Jag gick bara in till butiker, restauranger och kaféer helt kallt, hade förberett en presentation och sa att jag börjat jobba med digital marknadsföring och gjort en lista med några tips som jag ville ge dem. Jag hade flax med att många sa ja, säger Lucas.

Därefter har det gått uppåt för reklambyrån. 2022 tävlade Lucas som yngste deltagare i tv-programmet ”The Apprentice Sverige” om en investering från Gunilla von Platen. Han kom tvåa, men det stoppade inte entreprenören från att investera i hans företag.

I dag består det av sex anställda och några konsulter. Ingen av de fyra som är inne på kontoret denna eftermiddag har gått en traditionell utbildning i marknadsföring.

– Alla har nog bara valt att lära sig någonting som man tycker är kul, säger Linda Dannesdotter, innehållsproducent.

– Vi har bara slängt saker på väggen och sett vad som fastnar. Det är en massa saker som vi provat och kört på i någon månad och sedan känt att det varit riktigt dåligt. Då tänker vi om, säger Lucas.

Nyligen landade de ett stort hyrbilsföretag som kund, som uppgett att medarbetarna på reklambyrån har den spetskompetens som behövs.

– Så mycket som vi hänger på sociala medier, så har vi koll på trender, vad andra gör och vad som funkar och inte funkar. Efter att jag börjat jobba med det tänker jag mer på hur jag själv interagerar på sociala medier och varför jag fastnar för vissa saker, säger GRW Medias grafiska designer Nils Blomberg.

Vilket försprång tror ni att ni har på andra generationer?

– Vi 90-talister har vuxit upp när internet inte riktigt fanns på samma sätt som nu. Vi har vuxit upp tillsammans med det och är inte generationen som bara haft Ipads från födseln, säger Christian Cicek.

Det, menar han, gör att generationen fungerar som en brygga mellan de äldre och de yngre.

– Många av våra kunder är från den äldre generationen, så vi måste kunna tala med dem utifrån att de kommer från tiden före internet. Och så jobbar vi på en plattform där konsumenterna är födda efter internet, fortsätter han och får medhåll av sina kollegor.

Samtidigt är de eniga om att svårigheten med en arbetsplats med endast unga, är att ingen av dem har tidigare erfarenhet av att jobba på reklambyrå och därför inte sitter på något facit. Ganska nyligen anställde de en 80-talist som faktiskt har den erfarenheten och kan fylla i kunskapsluckorna.

– Någon cred får man ge till de som gjort det här i 100 år, säger Christian.

Fakta.Digitala infödingar

● Generation Z brukar räknas som den första digitala generationen.

● Zoomers föddes och växte upp under 90-, 00- och 10-talen, när utvecklingen av internet gick raskt framåt.

● Internet och sociala medier är en självklar del i deras vardag. Två av fem har en daglig skärmtid på minst fem timmar.

● Personer födda på 90-talet respektive 00-talet använder sociala medier mest i Sverige, 93 procent respektive 97 procent använder sociala medier varje dag.

Källor: Internetstiftelsen, Svensk handel och Rippler

Fakta.Generation Z

Generation Z, även kända som zoomers, består av personer födda mellan 1995 och 2012. En annan, snävare definition är att det handlar om personer födda mellan 1997 och 2010. Generationen före kallas för millennials och den efter för Alpha.

Vanliga egenskaper för zoomers:

• Tänker mer på vänner, familj och den egna ekonomin än långsiktiga samhällsfrågor.

• Lägger stor vikt vid vänner och familj.

• Har bristande tilltro till politikernas förmåga att hantera samhällsproblem.

• Fler än sex av tio säger att de stressar över sin ekonomi minst en gång i veckan. Fler än hälften anger att det viktigaste är att tjäna pengar.

• Har ett starkt intresse för träning, kost och hälsa.

• Nästan tre av fyra (74 procent) stressar flera gånger i veckan över krav de ställer på sig själva.

Källa: Generationsrapporten 2024 från Ungdomsbarometern

Share.
Exit mobile version