Låt. ”Not like us”, Kendrick Lamar
Interscope

Ordkriget mellan Drake och Kendrick Lamar tycks vara över, och internet har korat den senare till vinnare. Efter den råa bataljen dansar han nu segerdansen med DJ Mustard-producerade ”Not like us”. Det är en guilty pleasure i ordets sannaste bemärkelse. Här finns sväng och hooks som lyckas dra fokus från den enormt mörka och illvilliga texten. Ändå kommer miljontals människor att skandera ”O-V-HOE” hela sommaren, på dansgolv världen över. Tyvärr är jag en av dem.

Läs mer: Amat Levin om hur världens största rappare utmålar varandra som dåliga manliga förebilder

Låt. ”Säg som de e”, Cherrie
Araweelo/ADA Nordic

Sveriges r’n’b-drottning är tillbaka, och allt är som det ska vara. ”Säg som de e” känns som att köra en cabriolet med nedfällt tak genom ett folktomt Stockholm i sommarskymning, väntandes på ett sms från sin förälskelse. Cherrie har skapat ett eget musikaliskt språk av mjuka, molniga texturer och fransiga kanter. Hela låten förkroppsligar en ny och avspänd självsäkerhet från en kvinnlig artist som vet vad hon vill och vart hon är på väg. Vi åker gärna med.

Låt. ”Codex”, Asta
Roll the Dice Records

Tensta Gospel Choir har varit en plantskola för svenska artister sedan 90-talet och gett oss talanger som Lykke Li, Mapei och Sabina Ddumba. Asta började i kören 2018 och är den senaste i raden att satsa på en solokarriär. Hon kallar sin musik för ”neo soul,” och spår av förebilder som Jill Scott och India Arie hörs i hennes fylliga, hesa röst. ”Codex” är en långsam, organisk och sensuell låt med bluessväng som känns frånkopplad från nuet, vilket gör den tidlös.

Låt. ”Henne”, Steph K
Sony Music

På ”Henne” tar Steph K sig an en gammal r’n’b-tradition, det vill säga avskalade låtar som handlar om att bli bortvald för någon annan. Svenska artistens röst dryper av bitterhet och förtvivlan på ett sätt som skulle få veteraner som K Michelle att le stolt. Det har varit intressant att följa Stephs utveckling och här når rösten sin fulla potential. Hon visar ett bredare register både känslomässigt och tekniskt, och jag ser fram emot fler låtar i samma anda.

Låt. ”Terminal 5”, Anji feat. Makosir
Anji creative/Warner Music

I ett musikklimat där genrebegreppet är förlegat blir ”Terminal 5” mer än summan av sina beståndsdelar. Anji sjunger som en kaxig Lisa Ekdahl om att älska på distans. Makosirs rap bygger vidare på den norska grunden som Arif och Unge Ferrari la på 10-talet. Allt över en produktion som för tankarna till Nelly Furtados glansdagar. Är det pop? Rap? Oavsett vad hade det inte varit möjligt utan hiphoppens postmoderna remixpotential. Det är catchy, och det ska vi vara glada för.

Låt. ”Cry no more”, Headie One feat. Stormzy & Tay Keath
Columbia

På ”Cry no more” reflekterar drill-giganten Headie One över sitt hårda liv, trots framgångarna. Tay Keaths mix av smällande 808-trummor, vingliga basgångar och nostalgiska smurfsoul-samplinga utgör i sin tur den perfekta ljudbädden till eftertänksamheten. Brittiska megastjärnan Stormzy är låtens höjdpunkt. I sin vers förklarar han hur utmattande det är att vara så rik att man kan åka skidor hela sommaren och bänkpressa hela vintern. Det låter jobbigt. Skönt att man slipper.

Lyssna på alla Hasan Ramic musikfavoriter här:

Läs mer om musik och fler texter av Hasan Ramic

Share.
Exit mobile version