Klockan börjar närma sig två på söndagsmorgonen och Polketten på Liseberg, som är en del av Stay out west, sjuder av liv. Det råder allsångsstämning när Hässelbyrapparen 1 Cuz framför sina Einár-samarbeten i en hyllning till den bortgångne kollegan. Hans karaktäristiska skidmask är oklanderligt vit, och publiken kan vartenda ord av varenda låt under de dryga 50 konsertminuterna. Det är trångt, trots den ogudaktiga tiden och jag funderar på hur det hade sett ut och låtit om samma scen hade utspelat sig inne på festivalområdet, i stället för på denna avlägsna sidoscen, som timmen innan 1 Cuz’ uppträdande bemannades av r’n’b-sångerskan Lekaye.

1 Cuz var ursprungligen inte ens bokad, utan togs in som ersättare åt göteborgaren A36 som ställde in hela sin turné, inklusive Way out west.

Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite märkligt att man sätter Lekaye och 1 Cuz, ursprungligen A36, på samma scen. Så vitt jag förstår är konceptet Stay out west ett sätt att visa upp artister som är på väg upp. Med sina över 650 000 månatliga lyssnare vardera på Spotify är både A36 och 1 Cuz långt ifrån några nykläckta bubblare på samma sätt som Lekaye, med sina 40-någonting tusen, är.

Jag kan inte låta bli att känna en lite bitter eftersmak i munnen när jag tänker på Way out wests behandling av svensk hiphop både i år och tidigare. Jag förstår inte logiken i att gömma undan 1 Cuz på det här viset, men det som egentligen skaver för mig är – varför är Asme inte bokad? Asme är den perfekta svenska hiphopbokningen för Way out west 2024: göteborgare, veteran och en av upphovspersonerna till årets största svenska hiphophit i ”Hemsk” tillsammans med Saretti. Varför Asme inte står på Linnéscenen 2024 övergår mitt förstånd.

Way out wests relation till svensk hiphop är minst sagt ambivalent. Det närmaste vi kom att ha en svensk rappare i Slottsskogen 2024 var Oskar Linnros och det var längesedan Snook splittrades, tack och lov. De senaste fem åren kan antalet svenska hiphopartister i Slottskogen räknas på en hand, om man bortser från ett Spotify-jippo som hölls på Höjden-scenen (den minsta) 2022 för att göra reklam för deras kurerade spellista med svensk hiphop. Lite udda ändå, med tanke på att det rör sig om en av landets största musikgenrer.

Varför festivalledningen gör så här vill jag inte spekulera i, men det enda jag vet är att det vore trevligt att slippa färdas 6,6 kilometer från det stora festivalområdet för att få skråla med i 1 Cuz’ ”Försent” tillsammans med ett par tusen andra.

Läs mer om musiken på Way out west här

Share.
Exit mobile version