Fem dagar innan inspelning av sitt kommande kostymdrama gjorde ”Napoleon”-stjärnan Joaquin Phoenix sommarens mest spektakulära exit. Kvar stod den hyllade regissören Todd Haynes (”Carol”, ”May/December”), motspelaren Danny Ramirez (”Top gun. Maverick”) och påkostade dekorer uppbyggda i mexikanska Guadalajara.

Varför Phoenix hoppade av är oklart för offentligheten, men spekulationerna har varit vilda under helgen. Fick han kalla fötter för att det rör sig ett kärleksdrama mellan två män med på förhand utlovade explicita sexscener? Inte så troligt.

”It has been a nightmare … Om ni är frestade att peka finger åt oss för att vi har rollsatt en heteroskådespelare, så GÖR inte det. Det här var hans projekt, som han kom med till oss”, skrev indieproducentdrottningen Christine Vachon i ett senare raderat inlägg på Facebook. Hennes bolag Killer Films har tidigare producerat alla Todd Haynes filmer och många andra verk med queertematik.

Den ännu obetitlade filmen, som nu verkar lagd på is, var tänkt som en deckare om två män i 1930-talets USA som flyr till Mexiko. Phoenix var med och utvecklade manuset tillsammans med Jon Raymond som tidigare skrivit filmer för Kelly Reichardt, liksom Haynes HBO-serie ”Mildred Pierce”.

Det är knappast första gången som Phoenix sätter sin karriär och sitt stjärnkapital på spel. I mockumentären ”I’m still here” (2010) satte han myror i huvudet på hela filmvärlden, när han fejkade en karriär som usel rappare. I ett djuplodande porträtt i vintras (DN 23/11) skrev Kerstin Gezelius att han framstod som en ocharmig bohem och infantil artist i filmen: ”Blotta tanken att det var hans egentliga, privata personlighet man fick se i vännen Casey Afflecks ’nakna dokumentär’ var nog för att riskera hans framtid i branschen.”

Men den fyrfaldigt Oscarsnominerade aktören kom tillbaka med besked, inte minst när han vann en gyllene statyett för sin roll som den olycksaliga clownen Arthur Fleck i mästerliga ”Joker” (2019).

Det ser onekligen ut som en tanke att Phoenix ställer allt på ända igen några veckor innan världspremiären för ”Joker 2. Folie à deux” – höstens mest omtalade film – där han delar scenen med Lady Gaga. Är det den destruktiva kaospiloten Jokern som vägrat lämna hans själ?

”Jag brukade tänka att mitt liv var en tragedi, men nu inser jag att det är en fucking komedi”, säger Fleck i ”Joker”. Men skrattar bäst som skrattar sist – det återstår att se om Joaquin Phoenix karriär går hel ur det här.

Det plötsliga avhoppet är extremt oskönt för alla andra inblandade, och en förlust för alla oss som tycker att kombinationen Todd Haynes och Joaquin Phoenix låter oemotståndlig.  Sedan avhoppet har Phoenix fått det förintande epitetet ”uninsurable” (omöjlig att försäkra). Det gör att det blir svårt att locka finansiärer till hans filmer i fortsättningen. Kanske blir det hans Waterloo, men i bästa fall återuppfinner han sig själv ytterligare en gång.

Läs mer om film i DN och andra texter av Helena Lindblad

Joaquin Phoenix: ”Den gode, den onde, den fulsnygge”

Share.
Exit mobile version