Att tvingas följa Donalds Trumps rökridå-artade utspel känns alltmer som att vara inlåst i fiktionen. Den gångna helgen var extrem. Först den AI-generade bilden av Trump i påve-outfit. Sedan ett totalförvirrat hot mot Hollywood i form av tullar på 100 procent på filmer inspelade utanför USA:s gränser. På sin plattform Truth Social skrev presidenten att ”utländska produktioner” är ett ”nationellt säkerhetshot” mot den amerikanska filmindustrin och den för med sig ”budskap och propaganda”.

I den verkliga världen har det under många år blivit för dyrt att spela in i Los Angeles och därför har både filmer och tv-produktioner flyttat dels till stater med skattelättnader, dels till andra delar av världen. Den kaliforniska guvernören Gavin Newsom, försöker just nu driva igenom en kraftig ökning av de så kallade produktionsincitamenten – från 330 miljoner dollar till 750 miljoner dollar – just för att behålla filmjobben i regionen. Men denna ekvation är förmodligen för komplicerad för att den 47:e presidenten ska förstå den.

Kanske hade Trump en tv-kväll i soffan i helgen i stället för att studera skatterabatter. Enligt uppgifter i sociala medier visade den Miamibaserade tv-kanalen WBPT i Palm Beach på lördagen ”Flykten från Alcatraz” (1979). Var det det som födde idén? Det vill säga att återöppna Alcatraz som ett led i brottsbekämpningen. I den verkliga världen har det ökända fängelset, som bland annat huserat Al Capone och blivit föremål för otaliga filmer, varit ett välbesökt museum och del av en nationalpark under de senaste 60 (!) åren.

Men frågan är om Trump inte somnade rätt omgående framför tv:n. Det Don Siegel-regisserade Clintan-äventyret handlar ju just om de tre bankrånare som 1962 faktiskt lyckades rymma från den otillgängliga fångön. Kanske inte världens bästa symbol för säker förvaring av kriminella? Men en ganska bra bild av det man drömmer om just nu; flykten från den här C-rullen som är Trumps regim.

Läs mer om film och tv i DN och andra texter av Helena Lindblad

Share.
Exit mobile version