Flera politiska partier har reagerat efter DN:s granskning av utsläppen från de smutsiga matmopederna.
Moderaterna och Centerpartiet i Stockholm vill med olika initiativ få bort bensindrivna mopeder från cykelbanorna.
Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) kontaktade förra veckan infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
Nu vill Miljöpartiet att regeringen bjuder in till blocköverskridande samtal för att uppdatera lagstiftningen kring mopederna. Under tisdagen presenterade Daniel Helldén ett sådant initiativ i trafikutskottet.
”Alla som har hamnat bakom de här mopederna vet att det inte bara är otrevligt, utan också ohälsosamt. Det är dåligt för luftkvaliteten och det är inte bra för stadsmiljön”, skriver han.
När DN räknade matbudstransporter i Stockholm under två timmar skedde 80 procent av dem med bensinmoped. Samtidigt säger Foodora att bara en tredjedel av deras transporter sker med bensindrivna mopeder – medan DN:s stickprov visade att hela 74 procent av mopederna med Foodorabox var bensindrivna.
Daniel Helldén tror inte på Foodoras siffra.
– Vad vi kan se stämmer det inte. Det är en otroligt stor mängd bensindrivna mopeder som kör på cykelbanorna. För fem-sex år sedan fanns det i princip inga mopeder på Stockholms gator. Vi har fått en enorm förändring av stadsmiljön på det sättet, säger han.
Redan 2022 skrev Daniel Helldén en motion om att ge kommuner möjlighet att porta bensindrivna mopeder från cykelbanorna. Avsikten var att kommuner skulle få möjlighet att införa miljözon 3 bara för mopeder – något som i dag inte är möjligt eftersom mopeder inte utgör ett eget trafikslag i lagstiftningen. Då vann motionen inget gehör.
Nu finns eventuellt en bredare politisk vilja att göra något. På riksnivå har även Centerpartiet öppnat för idén om miljözoner för tvåtaktsmopeder. Ordföranden i riksdagens trafikutskott – Ulrika Heie – är också centerpartist, påpekar Daniel Helldén.
Hur stor andel av bensinmopederna som har tvåtaktsmotor finns i dag ingen statistik på, eftersom klass II-mopeder (som får köra på cykelbanan) inte är registreringspliktiga. Foodora uppger för DN att en tiondel av deras bensinmopeder är tvåtaktare.
De nya fyrtaktsmopeder som säljs i dag har inte lika giftiga avgaser. Samtidigt visar forskning att de släpper ut betydligt fler partiklar genom avgasröret än vad som är tillåtet för moderna personbilar.
– Fyrtaktarna är mycket bättre luftkvalitetsmässigt, men det är fortfarande inte bra att köra direkt bakom dem som cyklist. Och tvåtaktsmopederna är ett problem här och nu. Det kommer inte att försvinna av sig självt. Köper man en moped kan den hålla i decennier. Det bästa är att få bort den här typen av fordon helt och hållet, säger Daniel Helldén.
Vad ska matbud göra som inte har råd med elmoped eller elcykel?
– Ansvaret ligger på budbolagen som använder deras tjänster. De får förse buden med fordon som faktiskt fungerar i stadsmiljön.
Läs mer:
Forskare varnar: Tvåtaktsmopeder sprider giftiga avgaser på cykelbanor
Foodora skulle fasa ut de smutsiga mopederna – hur gick det sedan?
Därför väljer matbuden att köra bensinmoped
Foodora om de bensindrivna mopederna: Ni måste ha sett fel
Så vill politikerna få bort matmopederna från cykelbanan
Lisa Magnusson: Det är inte bara matbudens giftiga bensinångor – hela situationen är ohållbar




