För några veckor sedan parkerade en främmande elbil utanför Amanda Anderssons och Emil Eliassons villa i Nynäshamn och började ladda i deras uttag.

– Jag var hemma men märkte inte ens att han varit här, berättar Amanda Andersson.

Det är inte fullt så underligt som det låter utan ett exempel på hur det kan gå till i Facebook-gruppen ”Vi som laddar elbil hos varandra”.

Gruppen, med tillhörande app, samlar över 8 000 medlemmar som vill hyra eller hyra ut laddare.

Mannen som besökte parets uppfart hörde av sig eftersom han skulle på en arbetsintervju i krokarna och behövde ladda bilen.

Användarna sätter priset själva och Emil Eliasson betonar att han främst gått med i syfte att hjälpa andra och inte räknar med några större marginaler.

– Vill man tjäna pengar är man nog fel ute då man inte kan konkurrera med vanliga laddstationer på samma sätt, säger han.

Paret tror att gruppen delvis är en reaktion mot det krångel de upplevt med publika laddare där utbudet kantats av en uppsjö av utförare och appar.

Och idén föddes just ur frustration, berättar KTH-studenten Tomas Nordström som drog igång satsningen i slutet av förra året med Gustav Ring och Christoffer Eriksson.

– Christoffer var på hotell i Jönköping och fick åka ut på E4:an och ladda bilen i två timmar på kvällen trots att det fanns ett radhus med laddare mitt emot hotellet. Varför inte använda den? frågar sig Tomas Nordström.

Idén är att skapa ett nätverk av privata laddare för att öka tillgängligheten.

Han menar att gruppen varit avgörande för att locka användare till appen där över 1 000 laddstationer registrerats, med varierande prisnivåer och styrkor. Medan vissa uppger att de använder tjänsten flitigt verkar det gå trögare för andra och Tomas Nordström betonar vikten av att komma upp i många aktiva användare för att det ska flyta på.

Han beskriver den typiska användaren som en person som bor nära någon med laddare. Stationer har även registrerats på kartan i grannländerna och platser som Storbritannien och Portugal.

– Vår tjänst är nästan ännu mera attraktiv i länder där infrastrukturen inte är lika utbredd som i Sverige.

Trion tjänar inga pengar i nuläget men utesluter inte att det kan bli aktuellt framåt. Just nu har de fullt upp med att hantera den snabba tillväxten och de frågor som uppstår.

Som det där om huruvida den som hyr ut sin laddare behöver skatta på intäkterna eller inte.

Svaret är ja, enligt Skatteverkets expert Pia Blank Thörnroos.

– Om man har en laddbox och tar betalt för att låta andra ladda bilen så är det i grunden en försäljningsintäkt som ska beskattas som inkomst i inkomstslaget kapital, säger hon.

För många rör det sig sannolikt om små belopp, men det innebär att man skulle kunna få ett skattetillägg.

Ett sätt skulle kunna vara att hyra ut en parkeringsplats för en längre tid än det tar att ladda bilen.

– Om avsikten är att hyra ut parkeringsplatsen och inte sälja laddel räknas det som uthyrning av parkeringsplats vilket innebär att det är tillåtet att göra avdrag med schablonbeloppet 40 000 kronor om året, säger Pia Blank Thörnroos.

Grundarna uppger att de har en diskussion med Skatteverket för att förstå hur produkten ska utformas.

Enligt Energimyndigheten finns det i dag runt 5 000 publika laddstationer och 37 000 laddningspunkter för elbilar.

Och Anders Lewald, senior rådgivare vid myndigheten, är medveten om att mängden utförare och appar skapat viss frustration.

– Vi har jobbat en hel del med det och vi delar bilden av att det är väldigt besvärande, säger han.

Samtidigt väntar förändringar. Under april trädde en ny EU-förordning i kraft som innebär att alla nya publika laddstationer med en uteffekt på minst 50 kW ska kunna ta betalkort. De som redan är utplacerade kring det transeuropeiska transportnätet har till 2027 på sig att uppdatera.

– Under 50 kW får man ha betalkortlösningen men även en annan form av säker betalning, men man ska inte behöva ha ett kontrakt eller registrera sig med namn för att ladda. Det är inte en omedelbar övergång men det är ett försök att styra upp det här, säger Anders Lewald.

Till villan i Nynäshamn har hittills en person kommit och hälsar på, men Emil Eliasson tror att det lossnar snart och beskriver utbudet av laddstationer i närheten som skralt.

– I mitt perspektiv ligger Nynäshamn lite utanför, förutom under sommarhalvåret då det lever upp och då tänker jag att man kan ha nytta av det, säger han.

Han ser inte heller några direkta risker med upplägget.

– Att någon kommer hit och laddar sin elbil känns relativt riskfritt.

Fakta.Grupp med 1 000 medlemmar

Facebookgruppen ”Vi som laddar elbil hos varandra” startades i december förra året av Tomas Nordström, Gustav Ring och Christoffer Eriksson. Gruppen har över 8 000 medlemmar och de driver även appen Powermate där användare registrerar eller letar privata laddare. I slutet av april hade appen närmare 5 300 användare och runt 1 200 aktiva laddstationer. Enligt grundarna ligger snittpriser på runt 2,50 kr/kWh.

Share.
Exit mobile version