Symboliken är närmast övertydlig. Rakt över tågspåren från Älvsbyns tågstation ligger Älvsbyhus fabrik. Två stickspår smiter in mot fabriksområdet som ligger runt 50 meter från spåren.

– Vi byggde ju fabriken här 1959 för att kunna köra så mycket som det bara gick på järnväg, säger Älvsbyhus vd Kent Johansson och fortsätter:

– Men vi har noll andel tågtransporter.

Bolaget har under större delen av 2000-talet varit Sveriges största småhusfabrikant med över 40 säljkontor över hela Norden, dit färdiga huselement transporteras. De är en stor fraktanvändare.

– Allt körs numera på lastbil. Vi vill köra mer på järnväg, som är fantastiskt ur många aspekter, inte minst klimatmässigt men det finns två problem: Det är för dyrt och för osäkert.

Med osäkert menar han tågförseningar och, som han upplever, stora brister på kommunikationen om dessa från Green Cargo.

I Älvsbyn har man även gjuteri och ett eget sågverk som levererar material till en sammansättningsfabrik i skånska Bjärnum.

– Om vi kör gods söderut på järnväg måste vi omlasta till lastbil strax utanför Stockholm. Då gäller just-in-timeleveranser. Med de förseningar som varit och framför allt bristen på information från Green Cargo är det ohållbart i dag.

Han fortsätter:

– Vi har inte råd att stå med en lastbil och vänta för att de har blivit ståendes någonstans. Ibland får vi ingen information om tågen ens kommer.

Det var Kent Johanssons farfar Göran Johansson som 1944 var med och startade bolaget som sedan blev Älvsbyhus. 1979 tog fadern Donald över vd-skapet och sedan 2010 är Kent själv vd medan brodern Stefan är vice vd.

Kent Johansson poängterar att tågtransporterna tidigare fungerat betydligt bättre och att de under långa perioder kört mycket via järnväg. Husens isolering har exempelvis under många år kommit via järnväg för att sättas in i huselementen i Älvsbyn.

– Inte ens isoleringen går på järnväg nu. Där är största problemet osäkerheten. Vi får ofta inte grejerna den tid som vi beställt och det funkar inte i vår produktion. Det måste vara i tid annars blir det riktigt jobbigt för oss.

Kent Johansson säger att en annan bidragande orsak till att de inte kör på järnväg nu är lågkonjunkturen som innebär lägre produktionsvolymer: de kör fyradagarsvecka sedan ett år tillbaka.

– Låga volymer ger väldigt höga godstågpriser. Så är det. Men då måste man också fråga sig om landets alla småföretag inte ska kunna skicka gods på järnväg.

Men Kent Johansson säger att han inte gett upp hoppet. Han hyr flera godsvagnar av Green Cargo, men vagnarna står för fäfot inne på på fabriksområdets stickspår i väntan på bättre tider.

– Jag hoppas ju att vi kan komma överens om pris och åter köra mer på järnväg när vi skalar upp produktionen.

Men han vågar inte säga upp vagnarna – trots att de står och samlar damm.

– Jag tror att det kan bli stor risk för vagnbrist när Försvarsmakten rustar upp. De kommer stå långt fram fram i kön för att vilja ta över de där vagnarna.

Vad skulle få er att skicka mer på järnväg i dag?

– De kan ju sänka priserna till att börja med.

Kent Johansson säger att han inte vill gå in på siffror av konkurrensskäl.

– Men jag kan säga att det är betydligt mycket billigare och dessutom säkrare att ställa det på gummihjul istället för järnväg. Järnvägen måste faktiskt snäppa upp.

Läs mer:

Green Cargos vd: ”Vi har inte ett samhällsuppdrag att täcka hela Sverige”

Godstågsnätet monteras ned – trots att utsläppen ska minska: ”Förödande”

Share.
Exit mobile version