Under hela november ökade omsättningen i fysiska butiker med 4,8 procent jämfört med samma period i fjol. Under början av december låg ökningen på 4,5 procent, enligt Nets kortdata. Det är en starkare start på julhandeln än förra året.
– Julhandeln har startat starkare i år än i fjol. Uppgången som började i november har fortsatt in i december, säger Louise Richardson, Sverigechef på Nets.
Att årets julhandel dessutom sker mot en ljusare ekonomisk bakgrund förstärker bilden. Lägre inflation och ett förändrat ränteläge gör att hushållen har fått mer utrymme i ekonomin.
– Vi ser tydliga tecken på en stabilare konsumtion. Hushållsekonomin har fått mer positiva signaler. Det gör det lättare att planera sina inköp, säger hon.
En tydlig beteendeförändring är att en allt större del av julhandeln numera sker före december. Black Friday och Black Week har blivit startskottet för många hushålls större julklappsinköp.
– En avsevärd del av julhandeln är redan avklarad efter november. Folk vet att reorna kommer och planerar sina inköp tidigare, säger Louise Richardson.
Det förändrade köpmönstret gör att december i högre grad präglas av julmat, upplevelser och kompletterande köp, snarare än av de största julklapparna.
Kortdatan visar också att vissa branscher utvecklas särskilt starkt. IT och telekom, liksom möbler och heminredning, hör till de kategorier som ökar mest.
– Det pekar på att hushållen gör lite större och dyrare inköp än tidigare. Sådant man kanske har skjutit upp när ekonomin varit mer ansträngd, säger Richardson.
Även klädhandeln går bra, men det är just sällanköpsvaror som sticker ut mest i årets julhandel. Samtidigt finns det sektorer som inte hängt med i uppgången. Restauranger, barer och kaféer har fortsatt en svagare utveckling, enligt Nets data. Däremot syns en viss ökning i nöjesrelaterade kategorier, vilket kan tyda på att fler köper upplevelser i julklapp.
Enligt Nets står inhemska kort för omkring 90 procent av omsättningen hittills i december. Utländska kort spelar en mindre roll, även om norska kort står för nästan 8 procent.
– Det är i huvudsak svenskarna själva som driver julhandeln just nu, säger Louise Richardson.
Läs mer:
Julhandel passerar 100 miljarder: ”Uppdämt behov”
Prognos: Mer konsumtion lyfter svensk ekonomi
Klapparnas värde minskar med miljarder på julafton
Så gör du ett julbord som blir billigare än förra årets




