Indiens framgång med fordonsexport till regioner som Japan, Afrika och Mellanöstern väntas nu sprida sig till Europa, något som ses som ett tecken på landets stärkta ställning som nav för konkurrenskraftig och innovativ fabrikstillverkning.
– Vi ser tydliga signaler på en strukturell ökning av export av personbilar och motorcyklar från Indien till Europa, säger Saharsh Damani, vd för branschorganisationen Federation of Automobile Dealers Associations, Fada, i New Delhi.
– Indiska elbilar har precis vad prismedvetna europeiska konsumenter letar efter i det rådande ekonomiska klimatet, säger han och pekar på låga tillverkningskostnader och digitala funktioner.
Organisationen spår att exporten till Europa kommer öka med runt 33 procent i år till 120 000 enheter, något som fortfarande är en försvinnande liten del av den totala europeiska marknaden.
2028 väntas antalet ha dubblats från årets nivå, enligt Fada.
Ett potentiellt handelsavtal mellan Indien och EU – som är i faggorna – hade också gett fart åt försäljningen, säger Saharsh Damani.
Den indiska fordonsmarknaden domineras av lokala märken som Mahindra & Mahindra och Tata (som äger brittiska Jaguar Land Rover), japansk-indiska samägda märken som Maruti Suzuki (landets största tillverkare) och utländska märken med tillverkning i landet.
– Vi exporterar lika många bilar per kvartal nu som vi gjorde per år för bara fyra år sedan, säger Rahul Bharti, kommunikationschef på Maruti Suzuki, till Times of India.
Han säger att mycket av exportframgången kan tillskrivas regeringsinitiativet ”Make in India, Make for the World”, lanserat 2014 av premiärminister Narendra Modi, med mål att göra Indien till ett världsledande tillverknings- och utvecklingsland samt att stärka innovation och självförsörjning inom tillverkningskedjorna.
Japanska Suzuki meddelade nyligen att företaget ska investera runt 70 miljarder kronor fram till 2031 i att öka produktionskapaciteten för el- och hybridbilar i Indien. Japanska Nissan, Toyota och Honda samt sydkoreanska Hyundai uppges också öka sina investeringar i landet.
New Delhi har också pumpat in drygt 28 miljarder kronor i riktade program för att stärka landets fordons- och fordonskomponentsektorer för global tillverkning.
– Indiens tillverkningsapparat har utvecklats till ett sofistikerat ekosystem som är kapabelt att leverera till global kvalitetsstandard. För bilmärken som var tidiga med att investera i Indien börjar nu de strategiska vinsterna visa sig, säger Harshvardhan Sharma, chef för fordonssektorn på japanska Nomura Research Institute i den indiska teknikstaden Gurgaon, till Nikkei Asia.
Både konsumenter och bilåterförsäljare blir, enligt bland andra Nikkei, allt mer intresserade av konkurrenskraftigt prissatta märken och fordon tillverkade i Indien som alternativ till kinesiska elbilsmärken, som BYD, Li Auto och Xpeng.
Anledningen till Indiens exportansträngning är samtidigt liknande den i Kina; när konkurrensen på den inhemska marknaden blivit för intensiv riktar sig märken mot mer lukrativa internationella marknader.
– Indien har vuxit fram som en trovärdig motvikt, med kostnadseffektiv och högkvalitativ tillverkningsbas som tillverkare kan utnyttja för att möta Kinas framfart, säger Harshvardhan Sharma.
Frågan är hur ett ökat inflöde av indiska bilar skulle tas emot av bilbranschen i Europa. Den har redan stora problem med konkurrens från kinesiska märken.
Förhandlingar om elbilspriser pågår mellan Kina och EU.
Läs mer om mobilitet och transportsektorns gröna omställning på di.se/mobilitet




