Förra året återkallades körkortet från drygt 38 700 personer. Det är en minskning med 3 000 jämfört med 2021. Statistiken påverkas till stor del av hur polisen fördelar sina resurser, förklarar Benny Carlstedt-Duke, som är utredare på Transportstyrelsen.

– Under pandemin minskade nykterhetskontrollerna på grund av restriktioner för att minska smittspridning. Istället satsade polisen på en bredare trafikövervakning. Då såg vi en väsentlig del av av överträdelser av viktiga trafikregler, som rödljuskörning och fortkörning.

När nykterhetskontrollerna kom igång igen steg antalet som blev av med körkortet på grund av rattonykterhet, medan de som begått väsentliga överträdelser i trafiken blev färre.

– Rattonykterhet är ett prioriterat område, alkohol är en vanlig orsak till dödsolyckor i trafiken och ett allvarligt trafikbrott, säger Benny Carlstedt-Duke.

Vid sidan om tydliga trafikbrott som leder till indraget körkort, som till exempel en rödljuskörning eller kraftig överträdelse av hastigheten, finns det fall där ett beslut handlar om en bedömning av personens lämplighet. Det kan handla om medicinska tillstånd, opålitlighet i nykterhetshänseende eller att en person har begått någon form av grovt brott.

– Om en person vid upprepade tillfällen blir omhändertagen av polis på grund av onykterhet eller förlorar omdömet och begår brott under påverkan av alkohol eller narkotika kan det leda till ett indraget körkort. Men det är inget som sker efter en enstaka händelse, säger Benny Carlstedt-Duke.

Att man kan få körkortet indraget efter hög och långvarig alkoholkonsumtion har varit en diskussionsfråga under vintern. Tidningen Skånska Dagbladet har rapporterat om personer som blivit av med körkortet på grund av för höga värden i ett så kallat PEth-test.

PEth-gränsvärdet på 0,3 kräver enligt Transportstyrelsen cirka 28-42 standardglas vin eller 21-28 burkar starköl i veckan.

– Med så hög alkoholkonsumtion kan en läkare bedöma att personen är olämplig att inneha körkort av medicinska skäl, då är läkaren skyldig att anmäla det till oss som ska göra en utredning. Personen blir inte av med körkortet direkt efter enbart ett förhöjt test, det krävs fler än så, säger Benny Carlstedt-Duke.

Beroende på allvarlighetsgraden kan ett körkort återkallas mellan två månader och tre år. Det vanligaste är att körkortet dras in i mellan två till sex månader. Vi rödljuskörning är spärrtiden två månader, en missad väjningsplikt ger två till fyra månader. Flera trafikbrott sammanlagt kan ge lång spärrtid, men maxgränsen är 36 månader.

– Vid mindre allvarliga trafikbrott kan spärrtiden sänkas till en månad om föraren har ett stort behov av sitt körkort. Men det är få som omfattas av sådana undantag. I princip måste hela inkomsten stå och falla med körkortet, säger Benny Carlstedt-Duke.

Vid vissa fall av indraget körkort, till exempel alkoholproblem, grova brott och medicinska skäl, måste föraren göra en ansökan om att få det tillbaka. Då görs en lämplighetsprövning. Det finns också fall då föraren måste köra upp och göra teoriprov igen för att få det tillbaka.

– De som precis tagit körkort och fortfarande har prövotid, och alla de som begått ett trafikbrott med spärrtid över 12 månader, de måste göra om allt en gång till, säger Benny Carlstedt-Duke.

Nio fall där körkortet dras in

1. Kvalificerade trafikbrott.

Rattfylla, drograttfylla, och grov vårdslöshet i trafik, till exempel kraftiga överträdelser av hastigheten, körning mot trafiken eller där man försökt köra ifrån polisen. Brotten ger långa spärrtider.

2. Smitning.

– Det behöver inte handla om en allvarlig olycka, körkortet kan dras även om du bara råkat köra in i en stillastående bil. Bedömningen handlar om föraren är en risk och spärrtiden avgörs därefter, säger Benny Carlstedt-Duke.

3. Upprepade trafikbrott.

Föraren visar ingen vilja att rätta sig efter lagar och regler. Det kan handla om felaktigheter på bilen eller obetalad skatt. Fortsätter regelbrotten efter en varning återkallas kortet. Det behöver inte vara allvarliga brott utan handlar om ett upprepat beteende.

4. Väsentlig överträdelse ur trafiksäkerhetssynpunkt.

De flesta indragna körkort hamnar i den här kategorin. Det handlar om regelbrott som är en trafikfara. Rödljuskörningar, fortkörningar, omkörningar vid övergångsställen, missade väjningsplikter, eller att man lastat bilen fel så att något ramlar av.

På 30-väg räcker det att köra 21 kilometer i timmen för fort, vid andra vägar 31 kilometer i timmen över hastighetsbegränsningen.

5. Opålitlighet i nykterhetshänseende.

En person som har använt narkotika eller omhändertagits av polisen flera gånger på grund av onykterhet kan bli av med körkortet. Körkortet kan också dras om en person begått andra brott under påverkan av alkohol. Det behöver inte finnas en koppling till körning.

6. Personen har begått ett grovt brott.

Om en person begår ett brott som är så allvarligt att det ger fängelsestraff ska det göras en bedömning av om personen är olämplig som förare.

7. Föraren uppfyller inte de medicinska kraven för körkort.

Det kan handla om synnedsättningar, epilepsi eller demens som gör att det finns risker med att köra bil. Här kan det också handla om man har ett alkoholberoende, alkoholmissbruk eller alkoholbruk som inte är tillfälligt och som från medicinsk synpunkt är skadligt.

8. Föraren skickar inte in nödvändiga intyg.

Transportstyrelsen får inte de intyg som behövs för att bedöma lämpligheten, till exempel vid sjukdom.

9. Föraren har fått sitt körkort på felaktigt sätt.

Kanske har en kompis kört upp i förarens namn eller så har föraren fått ett ogiltigt körkort från ett annat land utbytt mot ett svenskt.

Reglerna ska uppdateras

Transportstyrelsen arbetar för tillfället med att uppdatera de regler som styr de medicinska kraven om alkohol och narkotika vid körkortsinnehav.

Det handlar om att modernisera och förtydliga reglerna i flera delar samt harmonisera dem med lagstiftning i andra EU-länder.

En förändring är enligt förslaget att diagnosen ”missbruk” tas bort och ersätts med andra krav. Enligt förslaget kommer det att krävas att personen har en diagnos, skadligt bruk eller en överkonsumtion av alkohol som inte är tillfällig.

Dessutom måste personen även uppfylla minst ett av tre medicinska kriterier som har stor betydelse för trafiksäkerheten för att det ska utgöra hinder för innehav. Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:

Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen.

Nedsättning av kognitiva funktioner.

Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens.

Källa: Transportstyrelsen

Läs mer

Så långt räcker en laddning

Share.
Exit mobile version