Studenter använder AI för att skriva sina uppsatser. Det konstaterar Sydsvenskan efter att ha analyserat ordval i C-uppsatser från före och efter lanseringen av ChatGPT.

Det här är med dagens regler inte nödvändigtvis fusk, men det förtar poängen med att alls skriva en uppsats. Syftet med C-uppsatser är inte att leverera ny forskning eller ens att den slutliga texten ska bli så ”bra” som möjligt. För dem är resan inte bara viktigare än målet – resan är målet. Hela poängen med uppgiften är allt det man förhoppningsvis lär sig medan man kämpar med problemformulering, källor och analys. Om man hoppar över den processen för att i stället med hjälp av AI leverera en ytligt sett bättre text blir alltihop meningslöst.

Det är en sak att studenter inte förstår det, särskilt om de kommer från den bildningsföraktande svenska skolan med sin säreget usla kombination av prestationshets, nedskärningar och glädjebetyg.


Teknikjättarna har länge haft täta kontakter med utbildningsvärlden, och var starkt bidragande till de senaste decenniernas ogenomtänkta digitalisering av svensk skola.

Men jag blir betydligt mer bekymrad över reaktionen från Andreas Jacobsson, vice rektor vid Malmö universitet och ansvarig för AI-frågor. Han säger till Sydsvenskan att universiteten borde integrera AI i utbildningen och ”använda generativ AI som ett verktyg för att hjälpa studenterna att utveckla sin intellektuella självständighet”.

Jaha, hur då? Teknikjättarna har länge haft täta kontakter med utbildningsvärlden, och var starkt bidragande till de senaste decenniernas ogenomtänkta digitalisering av svensk skola. Nu försöker de sälja in generativ AI och stora språkmodeller som ChatGPT, med påståenden om att både göra lärare bättre på att lära ut och spara tid och pengar.

Än så länge finns dock inga studier som visar att AI skulle göra utbildning bättre. När man lyssnar på talet om effektivisering tyder det snarare på att tekniken kommer att användas för att fortsätta skära ner på redan pressade institutioner. Och vi kan gissa vilka grupper som främst kommer att drabbas.


En av Googles högst uppsatta forskare inom AI-medicin, Greg Corrado, sade i somras att han inte ville att AI-verktygen skulle vara del av just hans familjs ”vårdresa”.

En av Googles högst uppsatta forskare inom AI-medicin, Greg Corrado, sade i somras att han inte ville att AI-verktygen skulle vara del av just hans familjs ”vårdresa”. Samtidigt talade han sig varm om dess användning i vården, för andra människor.

Generativ AI har inte bara rätt ofta sakligt fel, genom själva sin konstruktion tenderar den också att förstärka existerande fördomar. Att söka information genom att fråga AI kapar dessutom hela processen där man tvingas träna sitt tänkande och väga källor mot varandra och ger illusionen att också komplexa frågor har ett enda enkelt svar. Det är alltså raka motsatsen mot allt det en högskoleutbildning borde ge.

Läs mer:

Isobel Hadley-Kamptz: I dag hade pionjären Birgitta Dahl dömts ut som ”woke”

Isobel Hadley-Kamptz: 80 procent av alla som sjukskrivs för stress är kvinnor – säkert en ren slump?

Share.
Exit mobile version