Hurra! För tionde gången firas musikhögtiden Spotify wrapped. Ditt livs soundtrack, svart på vitt, eller rättare sagt i ett färgsprakande bildspel med personliga topplistor och dataanalys. I en snygg paketering som är tacksam att presentera i sociala medier – i fjol introducerades en uppsättning med tolv olika ”lyssnarkaraktärer” – även om det sker med brasklappen att barnens musiksmak sabbar statistiken.

Det gör Spotify wrapped till en lysande illustration av århundradets kärlekssaga: den mellan oss och techbolagen. Vi blottar våra liv för plattformarna, som omvandlar allt till data, och i gengäld håller upp en digital spegelbild med hjälp av invasiva algoritmer.


Under 2010-talet accelererade den digitala övervakningen och användardata blev en avgörande råvara för nätjättarna – som numera gör allt för att maximera vårt engagemang

Spotify wrapped-epoken sammanfaller ju med utvecklingen som Shoshana Zuboff beskriver i ”Övervakningskapitalismen”. Under 2010-talet accelererade den digitala övervakningen och användardata blev en avgörande råvara för nätjättarna – som numera gör allt för att maximera vårt engagemang.

Det återstår att se vad som kommer härnäst. Kry wrapped? (”Även i år har ditt mest populära allergen varit björkpollen.”) Klarna wrapped? (”Du är 95% bättre på nattliga impulsköp än andra i ditt område.”)

Spotifys marknadsföringskampanj är ett dilemma: å ena sidan ogillar vi övervakning, å andra sidan är den grafiska formgivningen väldigt käck. Jämfört med gammaldags metoder – buggade telefoner, sprättade brev – känns det liksom inte som en thriller utan mer feel good.

Men det finns anledningar att tvivla på att vi längre bryr oss om makten över nätet. Det går till exempel knappt att känna igen det Sverige som skildras i ”The pirate bay”-serien på SVT, där musikindustrin går segrande ur striden med piratsajten – och vi verkade ge upp idén om ett internet som inte bygger på kontroll av vår konsumtion.

Spotify blev en vinnare på kuppen, medan flertalet musiker har utropat sig själva till förlorare och protesterat förgäves mot Daniel Eks enhörning. Det senaste året har aktiekursen stigit med 150 procent. Ungefär lika mycket som min lyssning på Fousheé!

Läs också:

Musiktrenderna som vann och försvann 2024

Släpp besattheten kring Spotify wrapped

Share.
Exit mobile version