DN Kultur sätter betyg på julen

Betyg: 2. Betygsskala: 0 till 5.

Jag bär mitt barn som den sista droppen julmust och vet förstås att Coca-Colas juliga reklamfilmer är en årligt återkommande påverkanskampanj. Amerikansk kulturimperialism åsido brukar det ändå finnas en logistisk skönhet i läskjättens vinterhälsning. Karavanen av pyntade långtradare är ju en sällan skådad hyllning till transportindustrin, i nivå med Martin Scorseses fackpamp/gangsterfilm ”The Irishman”.

Tyvärr är årets version en kalldusch för colatorskar världen över: reklamfilmen är AI-genererad! Slutklämmen ”Real magic” tolkas med rätta som en provokation, eftersom AI är antitesen till både verklighet och magi. Jag rasar och brusar upp, men tröstar mig med att de sprängfyllda lastbilarna åtminstone är kvar. Hoppet lever. Holidays are coming.

Läs fler av DN:s julbetyg.

Share.
Exit mobile version