Aldrig har en uppdatering av en bilmodell varit så hajpad, framställts som så skakande avgörande för ett bilmärkes framtid – som nu.

För nu är den här den här, den ansiktslyfta versionen den bil som står för hela tre fjärdedelar procent av Teslas försäljning, mellanklass-suven Model Y. Den nya versionen heter ”Juniper” och började säljs globalt i mars.

I bilvärlden skiljer man på en bilmodells generationsskifte (bilmodell kommer i helt ny tappning) och när den ansiktslyfts.

Här pratar vi om ett klassiskt ansiktslyft. En ny bakre ljusramp, bekvämare fjädring och tystare kupé. Inte mycket mer än så.

Ändå har den framställts av Tesla som världens åttonde underverk.

Anledningen: Floppar den riskerar Tesla att hamna i en avgrundsdjup kris.

Det är svårt att ta in vidden av vd Elon Musks metamorfos från grön världsförbättrare till högerextrem Trump-parhäst.

Och framförallt hur det nu får Tesla på fall.

Tesla revolutionerade bilvärlden för 15 år sedan. En Tesla hade som bilmärken nu 15 år senare fumligt försöker införa (och ofta misslyckas med för att det är så svårt). Teslas elbilar hade tidigt en centraldator i bilen som kan uppdatera alla viktiga funktioner. Musk erbjöd fungerande mjukvara – vilket nära nog ingen konkurrent i dag lyckas med (Volvo Cars paradmodell EX90 är runt två år försenad för att man misslyckats med mjukvara, centraldator och sensorer) Tesla byggde tidigt ett fulltäckande laddnätverk som – håll i dig – fungerar.

De gjorde allt rätt.

Var brutalt före sin tid.

Och blev mycket lönsamt. Nu, år 2025, var det dags för Teslas andra stora teknikvåg. Med kassaflöden från just Model Y skulle man sjösätta Nästa generations självkörande system, humanoida roboten Optimus och ny AI.

Men allt hängde på att bilförsäljningen av Model Y – kassaflödet – hålls uppe.

Då händer det.

Elon Musks nya högerextrema persona får försäljningen att dyka.

Att både stödja AFD i tyska valet och kasta ut krigsveteraner i den amerikanska statsapparaten var en genomgiftig cocktail.

Teslor sätts i brand i Las Vegas.

Sista helgen i mars gjordes runt hela världen runt 500 demonstrationer utanför Teslaåterförsäljare.

Teslas börskurs har nu närmast halverats sedan november i fjol. Värdet av 55 gånger årets svenska försvarsbudget – runt 800 miljarder dollar – har försvunnit av Teslas börsvärde som lättflyktig ånga.

Fritt översatt från ekonomspråk: marknaden – du och jag – har slutat att tro på Teslas framtid.

Samtidigt hårdnar konkurrensen som snabblim. Västmärken som Mercedes och BMW skjuter ut nya lyxmodeller. Konkurrensen från Kina är mördande.

Kinesiska ärkekonkurrenten BYD lanserar i dagarna en ny sedanmodell i Kina med namnet Qin L EV, som utmanar Teslas sedanmodell Model 3 (en systermodell till Model Y).

Sitter du ner? Håll då i dig:

BYD-bilen kostar runt hälften av billigaste Model 3, vilket i Sverige skulle betyda runt 240 000 kronor. Det är närmast en revolution. Vi pratar om en bil med mycket avancerad självkörande teknik och räckvidd på nära 50 mil. Räkna med att den kommer till Europa. BYD planerar nämligen sin tredje europeiska bilfabrik i Tyskland, efter fabriker i Ungern och Turkiet. Vårvinterns globala bil-snackis är att BYD:s nya batterier laddar el för 40 mil på fem minuter (Teslas batterier kan som bäst kan ladda 27,5 mil på en kvart).

BYD gick förra året om Tesla mätt i intäkter  första gången sedan 2017 och börskursen har gått upp runt 30 procent bara sedan i november.

Lägg till att en drös nya högteknologiska Kina-konkurrenter är på väg in på scenen.

Det leder till två slutsatser:

1. Elon Musk måste kliva av som vd.

2. Tesla måste snabbt komma med nya modeller. Den ansikstlyfta Model Y förslår inte dagens konkurrens.

Share.
Exit mobile version