Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Hur går det för Volvo Cars under tredje kvartalet?
Bättre än vad många trott. Trots minskad försäljning ökade vinstmarginalen till goda 7,4 procent – en av de högsta någonsin och aktien steg med över 38 procent i börsöppningen.
Det är främst det stora sparprogrammet på 18 miljarder kronor som fått ekonomisk effekt tidigare än man trott. Det lanserades i april av nygamle vd:n Håkan Samuelsson och innebar att 3 000 anställda och 1 000 konsulter skulle gå. Men Volvo har också under Samuelsson tagit flera viktiga steg ur en isande global storm av lågkonjunktur, ökade geopolitiska spänningar och chockhöjda tullar.
Och i centrum står en bilmodell som många känner igen:
Volvos mindre elsuv EX30.
Den tillverkades fram till i våras enbart i Kina och har bidragit till att Volvo presenterat bättre än Kinamarknaden i stort. Men den drabbades hårt av tullar: Dels till USA med 100 procent och dels till EU på 30 procent. Den populära elbilen rasade då i EU:s försäljningslistor från tredje mest sålda elbil ner till bottenskiktet. Men Volvo har styrt om produktion till belgiska Gent – och den senaste månaden har försäljningen åter ökat stort i EU.
Samtidigt spelar den senaste tullutvecklingen Håkan Samuelsson i händerna. USA-tullarna till EU kan gå ner från 10 procent till noll. Det är inte färdigförhandlat men kan få stora effekter för försenade elsuven EX90, som enbart tillverkas i amerikanska Charleston. EX90 är i samma veva redo för kunderna efter flera års väntan och stora mjukvaruuppdateringar.
Samtidigt halverades nyligen tullarna från EU till USA från nära 30 procent till 15 procent. Visst, det är fortfarande historiskt höga nivåer, men ändå en lättnad för Volvo: nära nog alla bilmodeller som säljs i USA tillverkas i Göteborg.
Får 1 000 personer samtidigt sparken i Göteborg?
Det handlar helt enkelt om att varslen som kom i våras nu är färdigförhandlade med facken. Konkret varslades 3 000 personer, plus 1 000 konsulter i Volvos globala organisation med över 40 000 anställda. Men det var Sverige och Göteborg som drabbades mest. Här, med drygt 20 000 anställda varslades 1 200 personer och det står nu klart efter förhandlingarna att 200 färre får gå: 1000 personer.
Framtiden då?
En riktig geopolitisk rysare har seglat upp de senaste veckorna: den nya chipkrisen: Den 30 september tog förenklat Nederländska regeringen kontroll över den kinesiska chiptillverkaren Nexperia. Kina svarade med exportrestriktioner och nu i dagarna varnade fordonsjätten Volkswagen för kortsiktiga produktionsavbrott i Tyskland på grund av brist på halvledare. Håkan Samuelsson kommenterade situationen på onsdagsmorgonen och sa att de inte ser några omedelbara problem, men följer situationen noga vecka för vecka.
Elbilsförsäljningen växer globalt, men framför allt hårdnar konkurrensen. Länge var Volvo synonymt med kombibilarna 245 och 945. Men sedan mer än ett decennium är den lyxiga mellanstora suven XC60 (som inte är en renodlad elbil) Volvos stora kassako. Samtidigt öser kinesiska märken ut högteknologiska alternativ och de tyska konkurrenterna visar elsuvar som slår rakt mot Volvos XC60: BMW lanserar ix3 Neue Klasse och Audi kontrar med GLC EV. Volvo är sen in i matchen, men i januari ska man visa elsuven EX60 som bygger på nya bilplattformen SPA3. Den bilmodellen blir ett lackmustest om Volvo kan hänga med i den globala konkurrensen.
Läs mer:
Volvo Cars lovar öppenhet – vill inte berätta var nickeln kommer ifrån
Jonas Fröberg: Volvo vinnare när Polestar skär ned i Göteborg




