1. Första trenden: En flodvåg av nya billiga elbilar
Tänk, först när EU skärper koldioxidkraven 2025 lanseras en hel drös nya små, billiga elbilar – som många ropat efter i åratal. De kallas i branschen för ”25 000 euro-bilarna”, där svenska priser efter skatter och avgifter hamnar på drygt 300 000 kronor. Varför kommer de först nu? Tja, de europeiska biltillverkarna har tjänat mer pengar på bensin- och dieselbilar men måste lansera dem nu 2025 för att undvika dyra koldioxidböter av EU. Mer om det snart. Först några intressanta nya elbilar:
Renault 5 E-tech
Här är Årets bil i Europa – framröstad av 60 motorjournalister. Lilla elbilen Renault 5 E-tech kommer till Sverige under våren. Men bara i varianten med störst batteri och 41 mils räckvidd. Den bör få ett pris på runt 380 000 kronor. Den provkördes av DN i höstas och ansågs både körglad och klok. Med det mindre batteriet får den 32 mils räckvidd. Den kommer senare och priset torde bli runt 300 000 kronor. Exakta priser är ännu inte släppta.
Alpine A290
Renault skakade liv i det anrika sportbilsbolaget Alpine – som samtidigt lanserar en enäggstvilling till Renault 5-e-tech. Körglad? Det vet vi inte än. Inte heller priset, som släpps inom kort.
Volkswagen ID.2
VW ID.2 är en av Europas mest omskrivna bilar. Anledning: den är sen till bordet jämfört med många konkurrenter. För krisande VW-koncernen har denna lilla ”25 000 euro-bil” som lanseras först nästa år så här långt stått för tysk senfärdighet och schabbel. Själva bilen verkar lovande. Vi vet att mycket av Volkswagens framtid hänger på denna lilla elbil är ungefär lika stor som VW Polo med en längd på 4.05 meter.
Andra bubblare bland nya och kommande ”25 000-euro-bilar”: VW ID.2:s snygga trillingar Skoda Epic och Cupra Raval. Kinesiska lilla BYD Seagull som säljs i Kina för under 100 000 kronor, men som blir dyrare i Europa när den kommer runt 2026. Nya Hyundai Inster verkar intressant och kompetenta Citroën e-C3 säljs redan.
2. Den andra trenden: Priskrig i slutet av året.
Ett råd: Ha is i magen och vänta lite med ett elbilsköp. Redan nu har elbilspriserna sänkts för att få fart på en trög marknad. Men det är mot slutet av året som det stora priskriget väntas. Anledningen är EU-krav på 15 procents sänkta koldioxidutsläpp jämfört med 2021. De bilbolag som misslyckas riskerar miljardböter. Eftersom böterna baseras på antal sålda bilar under 2025 torde prissänkningar på elbilar komma under senare delen av året för att få så många registreringar som möjligt innan nyårsafton 2025.
Sämst till för att få miljardböter ligger Volkswagen – Tyskland största bolag som krisar. Bli därför inte förvånad med stora rabatter under senhösten på existerande elbilsmodeller som ID.3 i Golfklasstorlek och de lite större ID.4 och ID5.
Men elbilspriserna kan även sänkas hos Citroën, Opel, Fiat och Renault när tillverkarna kämpar för att klara koldixidkraven. Tesla, Volvo och Polestar kommer att klara kraven men även de kan på marginalen dras med i ett priskrig.
3. Tredje trenden: Prissänkningar på begagnade elbilar
När priserna successivt sänkts på nya elbilar följer begagnatpriserna med. Exempelvis sänkte Polestar strax före jul nybilspriserna priserna på sin stora Polestar 3 med upp mot 142 500 kronor. Elbilsutvecklingen är svindlande snabb. Tänk på att välja begagnade elbilar med modern teknik. Undvik gamla konstruktioner såsom äldre Nissan Leaf eller Renault Zoe. Men nöjer du dig med dessa kan du göra riktiga klipp.