Batteritillverkaren Northvolts vd Peter Carlsson tycks sitta i en liten jolle som sugs mot ett kraftigt vattenfall. Under tidspress förhandlar han om nya pengar från sin största ägare Volkswagen som också – just det – storkrisar.

I början av september, efter månader av viskande rykten, samlade Volkswagens ledning nära 15 000 av fabriksarbetarna i Volkswagens ”Stammwerk” i tyska Wolfsburg. Finanschefen Arno Antlitz sa att biljätten ska spara motsvarande 110 miljarder kronor och har två fabrikers överkapacitet. Bilanalytiker pratar om att 20 000 arbetare kanske måste gå.

Det är sprängstoff i billandet Tyskland.

Volkswagen är inte bara landets största företag med 300 000 anställda. Man bryter nu mot ett samhällsavtal om att inte sparka bilarbetare som skulle gälla till 2029. Det är känsligt då Volkswagen AG ägs till runt 20 procent av delstaten Niedersachsen och halva styrelsen består av fackliga företrädare.

Att ösa pengar in i ett osäkert batteriprojekt i P.O. Enquist-land kan nu stjälpa de mycket känsliga förhandlingarna med facken som inleds om en vecka – händelsevis samtidigt som Northvolt beräknas få slut på pengar.

På måndagen bröt Volkswagen tystnaden med ett icke förpliktande uttalande att de ”stödjer Northvolts planer att nå full produktion”. Inga pengar lovades.

Bakom de hetsiga dagsnyheterna finns en av vår tids största frågor: Vilken kontinent ska ha världsherravälde inom de nya spjutspetsteknikerna?

I elbilar där halva värdet utgörs av batterierna. På bara ett år har Kina nära halverat priset på litiumjonbatterier genom stora statliga subventioner. De kostar ner mot 50 dollar per kilowattimme på cellnivå jämfört med 95 dollar för ett år sedan.

Det är en revolution.

Det betyder nämligen att kinesiska elbilar redan är billigare att producera än bensinbilar och Kina låter nu sina billiga batterier och elbilar överflöda världsmarknaden.

Kinas subventioner fick USA och Kanada att göra samma sak för två år sedan.

I Europa står vi villrådiga.

Samtidigt faller Europas batterifabriker på löpande band.

DN skrev nyligen om ett skräckfall i Norge. Batteribolaget Freyr som har byggt en batterifabrik i norska Mo i Rana – under stort jubel i lokalsamhället – startar snart produktionen, men i USA. Lokalerna i Norge ekar tomma. Även en batterifabrik i finländska Vasa ställs in.

”Det är 35 dollar billigare per kilowattimme att producera i USA”, berättar Freyrs kommunikationschef för DN.

Lägg till att Kina behärskar hela batterivärdekedjan. Katoden är det viktigaste materialet i ett batteri. I Kina har katodens andel av battericellspriset på ett och ett halvt år fallit från 50 procent till 30 procent – med subventioner. Även det får enorma konsekvenser.

Kinas kunnande och låga katodpriser fick Northvolt att nyligen skrota planerna på sin fabrik som skulle producera just katodmaterial i Kvarnsveden utanför Borlänge. Det kinesiska herraväldet ligger också bakom (förutom att man inte lyckats få nog bra kvalitet i katoderna) att Northvolt stängde katodavdelningen i Skellefteå nyligen.

Nu köper Northvolt i stället katod från… ja gissa.

Samtidigt dippar Europas elbilsförsäljning. Kunderna vill ha små, bra och billiga elbilar.

Kinas elbilsandel växer och står nu för en femtedel av Europas elbilsförsäljning.

På måndagen protesterade 5 000 demonstranter i Bryssel mot att Volkswagen-ägda Audi ska stänga elbilsproduktionen.

Volkswagen har samtidigt haft märkligt svårt att både få ner kostnaderna på sin lilla billiga elbil – och över huvudtaget få den i produktion. Den lilla fräsiga ID.2 kommer först nästa år och ska till de tyska fackens stora förtrytelse byggas i Spanien.

Northvolt bygger också en batterifabrik i Tyskland. Den blir viktig för Volkswagens elbilar. Faller Northvolt på grund av produktionskaoset i Skellefteå blir det ingen batterifabrik i Tyskland. Det talar för att Volkswagen ändå hjälper Northvolt.

Men blir Northvolts batterier dyrare där än i Kina och USA och ett ekonomiskt pressat Volkswagen tvingas köpa billigare från Kina – kan allt falla ändå.

Frågan ställs samtidigt på sin spets i Northvolts och Volvo Cars batterifabrik i Göteborg där man sökt 60 procent – nära 13 miljarder kronor – i statliga bidrag.

Svenska regeringen tycks tveka.

För hur ska Europa hantera detta? Batterifabrikerna som Northvolt och Freyr skulle ju rädda biljobben när vi går över till elbilstillverkning som tarvar färre arbetare. Och vad innebär det egentligen om Kina blir global härskare över batteriproduktionen och hela dess värdekedja?

I dag finns inget riktigt svar.

Trafikljus: Gult.

Den klassiska Parissalongen hålls snart – en spillra av sitt forna jag men ändå med en drös Europatillverkare.

Share.
Exit mobile version