Hur går det för Volvo Cars det första kvartalet?
Sämre än alla befarade. Försäljning och vinst föll. Det viktigaste måttet – rörelsevinstmarginalen – är nu nere på 2,3 procent, långt från målet på ”7-8 procent”. Den nygamle vd:n Håkan Samuelsson ska sänka kostnaderna med 18 miljarder kronor fram till 2026, bland annat med personalnedskärningar, ett grepp som brukar få marknaden på gott humör, men inte ens det förslog: Volvoaktien som redan tappat nära halva sitt värde sedan årsskiftet föll med över 8 procent vid tisdagens börsöppning.
Ordföranden på Volvo Cars IF Metallklubb säger till TT att medlemmarna är oroliga men att bolaget ännu inte kallat till förhandlingar.
Vad är problemen då?
Håkan Samuelsson har hamnat mitt i en global virvelstorm med kastvindar från alla håll. En anledning till att aktien föll på tisdagen är det svårbedömda framtidsläget: han inte kan ge någon prognos för resten av 2025 och 2026.
Det stora problemet är att Volvo säljer färre bilar. Man har fått ett stort hål i modellprogrammet efter att den viktiga stora elsuven EX90 blev nära två och ett halvt år försenad efter stora mjukvaruproblem. Det spiller nu över mot Volvos absolut största framtidshopp, den kommande mellanklass-elsuven EX60 (som efterträder populära XC60). Den lanseras inte förrän nästa år och tillverkningen inleds kanske inte förrän 2027. Nu står Volvo med gamla modeller i det urviktiga mellanklassegmentet – samtidigt som kinesiska utmanare sprutar ur sig nya modeller.
Den andra stora anledningen till säljtappet och aktieraset är att tullkriget drabbar Volvo (som ännu ägs till nära 80 procent av kinesiska Geelys ägare Li Shufu) hårdare än de flesta konkurrenter. Den lilla elbils-storsäljaren EX30 har enbart tillverkats i Kina och fick 100 procents tull mot USA och 30 procent mot Europa. Först nu har tillverkning inletts i belgiska Gent, men den når inte fulla volymer förrän i slutet av året.
Tullkriget märks mest på Volvos näst största marknad USA, tullarna har just kraftigt höjts upp till nära 30 procent från Europa. Det är en mardröm. Nästan alla bilar som säljs i USA exporteras nämligen från Göteborg. Här kan Samuelsson inte presentera någon konkret snabb lösning i ett allvarligt läge. Audi och Porsche har precis närmast panikartat, stoppat sin Europaexport till USA. Volvo har inget val än att fortsätta men kommer att tappa stora pengar. Samuelsson säger att USA-fabriken, som bara nyttjas till en bråkdel, måste tillverka fler bilmodeller, men kan inte säga vilka och när.
Största utmaningarna framåt?
Kortsiktigt att presentera konkreta lösningar för USA-marknaden. Där tar en ny chef över som ges mer makt att styra själv.
Dessutom ändras omvärldsläget med tullar timme för timme.
Långsiktigt ska Volvo gifta ihop sig betydligt mer med kinesiska moderbolaget kinesiska Geely – allt mer utkristalliseras som en av bilvärldens absoluta spjutspetsbolag, ihop med Tesla, BYD och några till. Scenförändringen är total på bara ett decennium. Kina som var hopplöst efter leder nu teknikutvecklingen. Volvo måste ta rygg. Efter fiaskot med elsuven EX90, som Volvo försökte utveckla själv, handlar det nu om att få nyaste tekniken av Kina och kapa kostnader genom att nyttja Geelys teknik och bilplattformar. Det kan riskera att ”Volvos hjärna” – alltså de viktiga utvecklingsjobben i Göteborg – i praktiken successivt flyttas till Kina. Samuelsson säger rakt ut att Volvo Cars i Kina ska bli betydligt mer självstyrande och bli ett eget samriskbolag.
Här närmar vi oss Volvo Cars pulserande problemkärna – som också trycker ner aktievärdet: Ju mer Volvo Cars integreras i Geely (läs: blir mer kinesiskt) desto effektivare och billigare kan man utveckla och bygga nya bilmodeller. Samtidigt ökar risken att hamna i ett geopolitiskt korsdrag där allt kinesiskt kan bannlysas i framför allt USA men även Europa. Det stora problemet är att ingen vet var Kina hamnar när de stora geopolitiska kontinentalplattorna nu snabbt flyttas.
Och osäkerhet är det värsta bilbolag och aktiemarknad vet.
Läs mer: EX90 – Volvos bästa bil och stora fiaskoprojekt
Videon är 2 min 58 sek lång.
Efter över två års försening får DN möjlighet att testa Volvos senaste toppbil. Hur går det egentligen?