Hur går det för Volvo Cars?

Korta svaret: sämre än väntat efter förra årets rekordår. Vd Jim Rowan missade helt förväntningarna från aktieanalytikerna, som helt enkelt väntat sig mer vinst.

Det var känt sedan tidigare att Volvo ökat försäljningen med 12 procent till 182 687 bilar det första kvartalet. Det hissade upp förväntningarna rejält. Trots det minskade omsättningen – alltså summan av de sålda bilarna – med två procent ner 93,9 miljarder kronor jämfört med samma period förra året. Det tog aktieanalytikerna på sängen. De hade räknat med en stark ökning till nära 100 miljarder kronor.

Anledningen till minskningen sägs bland annat vara valutaeffekter, men där krävs nu mer förklaringar av Jim Rowan.

Rörelseresultatet på 4,7 miljarder kronor var lägre än förra årets 5,1 miljarder samma period och rejält lägre än aktieanalytikernas förväntade 6 miljarder kronor. Vinstmarginalen hamnade på 5 procent jämfört med 5,3 procent för samma period förra året. Det långsiktiga målet är på 8 procent.

Lägg till att kassaflödet var negativt: minus 12 miljarder kronor. Just kassaflöde är det bästa sättet att se hur ett bolag mår för tillfället. En stor förklaring är att Volvo investerar tungt i nya modeller och produktionssätt – utan att försäljningen av nya bilar kunnat väga upp detta.

Elbilarna då?

En förklaring till vinstnedgången är just elbilarna. Andelen elbilar ökade från 18 procent till 21 procent. Men Volvo (och alla andra biltillverkare) tjänar ännu mindre per såld elbil bil än fossila bilar. Förenklat: ju fler elbilar Volvo säljer desto mer trycks vinsten ner. Detta jobbar Volvo frenetiskt med. Och det är enormt viktigt eftersom Volvo som har det offensiva målet att enbart sälja elbilar 2030. Bruttomarginalerna på elbilarna ökade till 16 procent jämfört med 7 procent under samma kvartal förra året. Som jämförelse är bruttomarginalerna på Volvos fossila bilar 25 procent. Det var exakt här som analytikerna räknat med att Volvo skulle ha kommit längre.

Men Volvo avancerar snabbt. Snart ska man också tillverka bilarna med så kallad megacasting, där antalet komponenter i bottenplattan minskas dramatiskt.

Tidigare hade man bara två elbilsmodeller (C40 och XC40) som är föråldrade när elbilsutvecklingen nu exploderar. Nu levereras vinterns stora elbilsnyhet för fullt, den nya lilla elbilen EX30, som DN testat. Och det är den som lyft elbilsmarginalerna betydligt.

I skymundan har man börjat tillverka en nyutvecklad familje-elbuss (EM90) för Kinamarknaden.

Men alla väntar nu på den nya lyxiga el-suven EX90. Den är kraftigt försenad på grund av mjukvaruproblem. I rapporten står att den nu ska börja produceras innan halvårsskiftet. Räkna alltså med bilar ute på gatorna först i sommar någon gång. Den har en ny typ av huvuddator (som Tesla haft länge) bakom kulisserna som innebär en revolution i hur man tillverkar en bil. Men den är komplicerad och där måste bara Volvo lyckas.

Volvo Cars aktie gick länge kräftgång på grund av att hälftenägda systerbolaget Polestar  krävde stora investeringar. Men sedan beskedet kom i början av februari att Volvo går ner till 18 procents ägande och att moderbolaget Geely tog över ansvaret att skyffla in mer pengar, har Volvoaktien stigit kraftigt, till alla småsparares fromma.

Framåt då?

– Vd Jim Rowan säger sig se positivt på framtiden. Han räknar med en säljökning på 15 procent för helåret – trots rekordår förra året. Volvo har nu inte heller sänket Polestar som kräver pengar utan kan fokusera på sig själva.

Men Volvo verkar i en enormt pressad bransch. Priskonkurrens från Tesla och nya Kinamärken är bara ett av hoten. Det större är den betydande nedgången i elbilarnas tillväxt. I vilken rikting ska den trenden ta? Där finns också politiska mörka moln om EU-parlamentet efter valet i juni skulle få majoritet att börja rucka på EU:s mål att enbart sälja elbilar 2035.

Fler bolagsrapporter

Share.
Exit mobile version