”Wow” var ordet en genuint chockad Beyoncé fortsatte att upprepa i sitt tacktal när hon tog emot priset för bästa countryalbum på söndagskvällens Grammygala. Man förstår henne. Det finns inte något bättre ord för att sammanfatta den resa som hennes ”Cowboy Carter” har gjort under 2024, där albumets blotta existens gång på gång bevisat just hur stockkonservativ countryvärlden i mångt och mycket fortfarande är.
Det började redan innan albumet hade släppts i våras, när en radiostation i Oklahoma vägrade spela singlarna. Och fortsatte några månader senare på galan Country Music Awards – en gala med lång tradition av att frysa ut alla utom genrens vita män – där ”Cowboy Carter” blev helt utan nomineringar.
Att Beyoncé nu prisas i de två tunga kategorierna årets countryalbum och årets album på Grammy är lika stort som nödvändigt för genrens utveckling. Den åttio minuter långa historielektion som ”Cowboy Carter” är – där Beyoncé grundligt följer countrymusikens svarta rötter – återaktualiserades när hon på scen tillägnade albumet till countrypionjären Linda Martell, den första svarta kvinnliga artisten att uppträda på institutionen Grand Ole Opry 1969.
Lika historiskt är det att Beyoncé nu blir den första svarta kvinnliga artisten någonsin att prisas i countryalbumkategorin – och dessutom den första på 00-talet att ta hem tyngsta kategorin årets album (senast var det Lauryn Hill, år 1999). Det är nödvändigt att påminna om, inte minst med tanke på alla applåder runt Grammys sällsynt kvinnotäta nomineringslista detta år. Om att priset de facto dröjt så länge till Beyoncé finns nämligen bara ett ord: Wow.
Läs mer: Lamar prisades för diss – Beyoncés album bäst