I våras skrev DN:s Saga Cavallin om hur den sapfiska popen gått från en nischad musikgenre till att bli ett fenomen på allas läppar. I spaningen om artisterna som numera öppet besjunger den lesbiska erfarenheten lyfte Cavallin såväl Billie Eilish slickarpop som Chappell Roans ”osannolika superhit och framtida klassiker ’Good luck, babe!’”.

Det är intressant, men inte speciellt förvånande, att se dem båda inta prispallen när DN:s läsare nu för andra gången röstat fram årets bästa låtar, utifrån den lista av 50 värdiga kandidater som musikredaktionen sållat fram. ”Good luck, babe!” och ”Birds of a feather” har båda gjort ett stort avtryck på det gångna musikåret – i slutändan inte så mycket på grund av artisternas kön och sexuella preferenser utan för det faktum att en bra poplåt alltid är bra poplåt.

Trots det går det inte att blunda för att 2024 blev året då en rad kvinnliga popstjärnor på allvar kom att dominera mainstreammusiken. Veteraner som Beyoncé, Taylor Swift och Billie Eilish förnyade sig på sina respektive album. Charli XCX dundrade in från sidlinjen och tog över hela samtalet med sin ”Brat”. Trots det fanns det plats över för stora genombrott i form av bland andra Sabrina Carpenter och Chappell Roan.

Gemensamt för listans första- och andraplats, ”Good luck, babe!” och ”Birds of a feather”, är också att de båda har växt till stora hittar genom en mera organisk spridning i sociala medier, snarare än traditionellt lanseringstänk.

För Billie Eilish var det medvetet, när hon inför vårens skiva meddelade att hon tänkte slopa alla singelsläpp (till skivbolagets stora panik). I Chappell Roans fall har det varit mer sensationellt. Efter att ha knogat på i musikbranschen i ett decennium albumdebuterade Kayleigh Rose Amstutz för ett drygt år sedan med sin ”The rise and fall of a midwest princess”, som aldrig lyfte publikt. I stället är det genom fanskontakten i sociala medier som 26-åringen nu har fått sitt stora genombrott.

Sättet på vilket hon slagit igenom känns väldigt on brand för tiden vi lever i, där suget efter en mänskligare och ”mer autentisk” popstjärna nästan känns omättligt. Det är samma längtan som förklarar hur Charli XCX i år på allvar slog igenom genom att förmedla idén om brat summer som en vibb och ett förhållningssätt.

Tredje låten på prispallen får sägas representera en annan dominerande trend i tiden: den om de nostalgiska återföreningarna. I år annonserade både Oasis och Kent sitt återvändande. The Cure har förvisso aldrig skiljts åt, men att gothpionjärerna, som ständigt upptäcks av nya generationer svartklädda (i likhet med Kent), också skulle släppa nytt material var osäkert in i det sista.

I september slog så den majestätiskt mäktiga ”Alone” ned som en bomb. Två månader senare var albumet, deras första på 16 år, här. En återkomst som inte bara lät imponerande angelägen och förvånansvärt vital – den prickade också in en tid och en årstid där alla sökte tröst.

Årets bästa låtar enligt DN:s läsare

1. ”Good luck, babe!”, Chappell Roan

(Island Records)

Över åttiotalsdoftande synthar sjunger den dragflirtande popstjärnan om att bejaka sin sexualitet och sluta kämpa emot. Att 2024 blev året då Chappell Roan fick sitt stora genombrott är både vackert och hoppingivande. Sällan har mainstreampoppen känts lika mänsklig som nu.

2. ”Birds of a feather”, Billie Eilish

(Darkroom/Interscope Records)
På genomromantiska balladen ”Birds of a feather” släpper Billie Eilish alla lager av ironi och blottar sitt dödsförälskade hjärta. ”I want you to stay, till I’m in the grave,” sjunger hon, och drar sedan ”döden skiljer oss åt”-temat till sin spets, på typiskt Eilishskt vis.

3. ”Alone”, The Cure
(Lost Music Limited/Universal)

Länge var depprockarnas återkomst bara ord och spekulationer. När ”Alone” slutligen anlände var det som att kastas tillbaka till 1989 igen. Den nästan sju minuter långa låten med sitt majestätiska intro strålar av självförtroende – och Robert Smiths osannolikt välbevarade röst är kronan på verket.

4. ”Kite”, Benjamin Ingrosso
(Universal)

5. ”Espresso”, Sabrina Carpenter
(Island Records)

6. ”Wild God”, Nick Cave & The Bad Seeds
(Play It Again Sam/Border)

7. ”Solen i den vänstra”, Thåström
(Razzia/Sony Music)

8. ”Life”, Jamie XX, Robyn

(Young)

9. ”Girl, so confusing featuring lorde”, Charli XCX

(Atlantic Recording)

10. ”My hands in the water”, Amanda Bergman
(Cow Cow)

Lyssna på 2023 års 50 bästa låtar här.

Läs mer:

DN väljer årets bästa album

Musiktrenderna som vann och försvann 2024

Share.
Exit mobile version