Spelar kändisarnas ställningstaganden någon roll för utgången av ett val? Det var en fråga som tvistades om i fjol, särskilt efter att Charli XCX lånat ut sin bratgröna färg till Kamala Harris valkampanj.

När också den mäktigaste av de alla, Taylor Swift, tog bladet från munnen rycktes jag själv med i yran och skrev en kommentar om hur ställningstagandet hade en chans att påverka valutgången på riktigt (till mitt försvar sa flera forskare och experter samma sak). Naivt, kanske. Men optimismen som präglade musikvärlden månaderna inför valet var samtidigt en vacker känsla som inte borde hånas.

I måndags svor Donald Trump presidenteden. Omgärdad av mindre stjärnglans jämfört med de a-kändisar som flockades runt Joe Biden vid hans installation för fyra år sedan. Vad som händer nu vet ingen. Om musikvärlden sådär i allmänhet kännetecknas av oförutsägbarhet och snabba trender adderar Trumps nyckfullhet ytterligare en dimension. Det gäller till exempel alla turer runt Tiktok, som blivit ett av musikbranschens allra viktigaste marknadsföringsverktyg. När nedstängningen av appen i USA i veckan blåstes av hette det ”tack vare president Trump”. Samma bugande inför den stora ledaren märks nu bland techjättarna, där bolag som Meta och Google – och Spotify – donerat miljoner till den nygamla presidenten.

Hur allt detta kommer att spela ut sig under våren, och vilka konsekvenser det får för såväl internationellt som lokalt musiklandskap, känns ovanligt oförutsägbart. Det enda man kan vara säker på är att det redan finns massor att se fram emot. Och att det även fortsättningsvis kommer att skapas fantastiska musikverk – och stora liveupplevelser – från verkliga personer med ärenden som angår.

Konsert. Kite on ice
Avicii arena i Stockholm, 1 februari

I höstas samlade Kites Nicklas Stenemo och Christian Hutchinson-Berg ihop de senaste årens singlar, och gav ut dem i gemensam bunt under namnet ”VII”. Regelrätt debutalbum eller ej nådde släppet hög placering när DN listade 2024 års bästa svenska skivor. Nu är det inte bara musiken som denna synthduo är omtalad för, utan kanske framför allt för de mytomspunna, konceptuella liveshowerna. ”Kite on ice” blir ännu en – en konsert på is, med såväl konståkare som hockeyspelare på ”scen”, och, helt säkert, en mäktig ljusshow.

Miniturné. Yukimi
Nefertiti i Göteborg, 19 och 20 februari
Fasching i Stockholm, 25 februari

Trots (eller kanske på grund av) det goda ryktet utomlands håller barndomskompisarna i Little Dragon fortsatt lite störigt låg profil hemma i Sverige. När popkvartettens sångerska Yukimi Nagano nu går solo med ett album i mars gör hon blott tre mindre spelningar på hemmaplan innan det bär av mot mer upparbetade marker i USA. Det är ett hett tips att försöka pricka in något av datumen, inte minst eftersom käftsmälliga debutsingeln ”Break me down” visade en ny sida av Nagano.

Filmbiografi. ”A complete unknown”
Svensk premiär på Göteborgs filmfestival, på bio från 21 februari

Det är inte filmsoundtracket i sig som lockar med ”A complete unknown”, filmen som tar grepp om den unge folkmusikern Bob Dylan i New York på 60-talet. Särskilt inte efter Gabriel Zetterströms välformulerade sågning i DN, där han beskrev känslan av hur en timmes tillkämpad Dylan-karaoke inte gör en särskilt sugen på att lyssna på originalen. Hjälp. Uppgiften som skådisen Timothée Chalamet tagit sig an är på många sätt ett självmordsuppdrag (och Dylan själv ska ha lusläst manus). Ändå verkar många överens om att han är född till att spela rollen.

Konsert. Yung Lean
Avicii arena i Stockholm, 1 mars

Efter Ant Wans historiska arenaspelningar tycks fler svenska rappare ha fått blodad tand för livespelningar i storformat. I sommar gör Yasin sitt första festivalgig i Borlänge – en spelning som lär hårdbevakas och redan har fått debattörer att se rött med tanke på artistens tidigare domar. Ett par månader tidigare bör musikfenomenet Yung Lean locka fans från hela världen till sin sällsynta arenaspelning på hemmaplan, där jag hoppas på många och långa ofiltrerade mellansnack från den obotlige romantikern.

Opera. ”Älskarinnorna”
Norrlandsoperan i Umeå, 8 mars

Kombinationen Elfriede Jelinek, Jenny Wilson och internationella kvinnodagen torde sänka tröskeln för den mer ovana operapubliken att boka biljett till Umeå (och om inte så livesänds också föreställningen på utvalda biografer den 29 mars). I den nyskrivna operan baserad på Nobelpristagarens sylvasst samhällskritiska genombrottsroman från 1975 och regisserad av Franciska Éry står popartisten Wilson för musiken, som i en intervju i DN hoppades att hennes ”utifrånperspektiv” skulle resultera i något ”skevt, uppfriskande och nyskapande”.

Konsert. Kents återförening
3 Arena i Stockholm, 21, 22 och 23 mars

Oavsett om man är för eller emot ser Kents återförening ut att bli vårens objektivt största musikhändelse – 2025 års Taylorkonserter. För den som inte nämnvärt gått runt och saknat Jocke Berg och co under uppehållet sedan 2016, då gruppen med ett sista album, en fläskig avskedsturné på tema döden och allehanda rospromenader tog farväl som band, finns andra saker att glädjas åt. Nämligen detta att så många unga, sentillkomna fans nu faktiskt får chansen att se sina idoler för första gången. Det kan vi unna dem.

Album. ”Music can hear us”, DJ Koze
Släpps 4 april

Tyske dansmusikproducenten DJ Koze var för all del medskapare av Róisín Murphys ljuvligt egna men dumt bortsjabblade album ”Hit parade” från 2023 (som fick ett iskallt mottagande på grund av popstjärnans transfobiska uttalanden kort inpå release) – men i vår blir första gången på sju år som den originelle och perfektionistiskt lagde Koze själv står som avsändare för ett album. ”Music can hear us” följer upp ”Knock knock” från 2018 och gästas av spännande namn som Sofia Kourtesis, Sophia Kennedy och Gorillaz Damon Albarn.

Konsert. Billie Eilish
Avicii arena i Stockholm, 23 april

2024 blev de kvinnliga popstjärnornas år, och eftersom svensk livebransch jobbar med viss fördröjning blir det först i år som trenden helt slår igenom på scenerna. I maj gästar ”Espresso”-stjärnan Sabrina Carpenter Stockholm och senare i sommar stoltserar Way out west med ovanligt tunga bokningar i form av Charli XCX och Chappell Roan. Redan i april väntas första finbesöket i form av Billie Eilish, som gör två arenaspelningar i Stockholm under pågående världsturnén som följer upp fjolårets hyllade ”Hit me hard and soft”.

Festival. Stockholm vråljazz
Slaktkyrkan och Hus 7 i Stockholm, 17 maj

Bland alla nya småfestivaler som dyker upp varje år, känns denna nykomling särskilt kul och pigg. Idén uppstod, enligt arrangörerna själva, en blöt kväll på Hus 7 när de stökade loss till ett jazzigt rockband. Svaret på behovet blev Stockholm vråljazz, en ”körig festival som blandar rockmusik, festivalkänsla och jazz”. Bokningarna som hittills har släppts går mer åt det psykiga än det duktiga: Merit Hemmingson, Goran Kajfes Subtropic Arkestra, Trummor & Orgel och Svenska Folkjazzkvartetten med flera.

Album. ”The right person will stay”, Lana Del Rey
Släpps 21 maj

För ungefär ett år sedan aviserade Lana Del Rey sina ambitioner att gå full country på nya skivan, som ett tag bar titeln ”Lasso”. Sedan hände Beyoncés ”Cowboy Carter” och countryintresset exploderade. Lagom till i höstas, när till och med ansiktstatuerade hårdingen Post Malone omlanserade sig själv som Dolly Parton-fan kände nog Lana Del Rey att det var dags att tona ner och tänka om. Nu är skivan framflyttad till maj, med ny titel och med löfte från Lana att låtarna inte kommer avvika nämnvärt från musikaliska linjen.

Läs fler texter om musik

Share.
Exit mobile version