Höstens första stora musikhändelse, den om Oasis återförening, slog i veckan ned som en britpopbomb. Bandets egen hemsida kraschade, BBC direktrapporterade och i svenska flöden kunde man läsa inlägg, det ena mer tårdrypande än det andra, om symboliken i att två bröder sluter fred när världen befinner sig i krig.

Under ett år där de kvinnliga popgiganterna har avlöst varandra är det kanske på sin plats att också unna två rockkonservativa åldringar en tid i rampljuset (med en stilla förhoppning om att de håller sig från att släppa ny musik). Hur den utlovade turnén utvecklar sig – och faktiskt blir av – blir också en kul följetong. De ska trots allt hålla sams fram till nästa sommar.

Höstens andra stora musikhändelse sker ikväll, onsdag, när fenomenet Morgan Wallen tar sin bakåtvända keps-country till Stockholm – inte på Debaser eller Annexet utan på största arenan Strawberry, som rymmer 60.000 personer.

Konserten är en del av den verkliga countryvåg som sköljer över musikvärlden, som DN fångade upp redan förra hösten. Under 2024 har alla från Beyoncé till Post Malone tagit på sig cowboyhatten. Att vågen skapar särskilt starka strömmar i ett raggarland som Sverige, där billig bensin är en valfråga och där största bandet kallar sig Bolaget, är egentligen inte konstigt. Det är nämligen bland unga som lyssningen på country främst ökar.

Startskottet för allt går att spåra till Luke Combs första spelning i Sverige förra hösten. Det menar åtminstone branschfolk jag nyfiket hört av mig till. Combs var och är fortfarande okänd för de allra flesta. Ändå fick artisten skippa Annexet, dit han först var bokad, och till sist flytta in i ett helt utsålt Avicii arena på grund av det höga publiktrycket.

Sedan dess har namn som Lainey Wilson spelat för fulla hus, nya countryfestivaler dykt upp och kontroversiella profilen Oliver Anthony valde att inleda hela världsturnén just här.

När jag i våras gjorde en koll bland Stockholms spelställen var kontentan att countryakter – stora som små – bokas i större utsträckning och verkar dra större publik än tidigare. I höst lär trenden fortsätta, när kvalitetsmärkta bootsartister som Maja Francis, Sarah Klang, Ellen Krauss och David Ritschard gör sig redo för skivsläpp. Höstens mest lämpliga albumtitel? Exkomikern Marcus Berggrens musikdebut ”Intresse för cowboyliv”.

Album. ”Ten days”, Fred again
Släpps den 6 september

September blir en ovanligt het månad i dansmusikvärlden. Tunga namn som Floating Points och Jamie xx, från The xx, släpper båda nytt och Rebecca & Fiona är tillbaka med sitt hårdaste och snabbaste album hittills – där dj-duon inspirerats av eurodance och annan klubbmusik från millennieskiftet. Allra mest lovande har singlarna från brittiska musikgiganten Fred again låtit, som han spelade för ett euforiskt publikhav på Way out west nyligen. Med stjärngäster som Emmylou Harris, Sampha och Skrillex lär albumet bli något extra.

Opera. ”Herr Arnes penningar”
Folkoperan i Stockholm, premiär den 18 och 19 september med två olika sångarlag

Trenden med nyskriven opera fortsätter. Efter Kungliga Operans mäktiga ”Melancholia”, baserad på Lars von Triers film, låter höstens storsatsning på Folkoperan särskilt spännande. Operan bygger på Selma Lagerlöfs spökklassiker från 1904, om en ung flickas farliga första förälskelse och en silverskatt med en förbannelse över sig. Med tonsättaren Peter Nordahl och ”Cirkel”-författaren Sara Bergmark Elfgren (librettot) i spetsen, lär sagans mord och övernaturliga inslag ej tonas ned.

Album. ”Sophie”, Sophie
Släpps 27 september

Efter allt snack om bratsommaren 2024 är det lätt att glömma bort hur bra låtarna på Charli XCX:s album är. Extra speciell är ”So I”, där hon sjunger självutlämnande om saknaden efter vännen och samarbetspartnern Sophie som ”pushed me hard, made me focus”. Samma Sophie har redan hyllats i låtar av Caroline Polachek och St. Vincent. När den banbrytande artisten och producenten gick bort 2021 i en tragisk fallolycka, 34 år gammal, var hon mitt uppe i arbetet med sin nya skiva. Nu har den färdigställts och ges ut postumt.

Festival. Stockholms jazzfestival
11-20 oktober. Se hela programmet på stockholmjazz.se.

Med 300 programpunkter utspridda på scener över hela huvudstaden gör man bäst i att inte förhålla sig till Stockholm jazz som en vanlig festival. Själv har jag ringat in tre måsten (och försöker blunda för resten): Orgeldrottningen Merit Hemmingson (16/10, Fasching), albumaktuella Lina Nyberg (17/10, Kulturhuset Stadsteatern) och Dina Ögon-besläktade Sven Wunder (20/10, Maxim) som gör sin första livespelning någonsin. Invigningskonserten, där jazzeliten hyllar saknade Georg Riedel, känns också helt nödvändig.

Konsert. Ant Wan
Tele2 Arena i Stockholm, 12 oktober

Min största konsertmiss förra året var helt klart rapparen Ant Wans första arenakonsert, i ett utsålt Avicii arena. I sin lyriska recension av konserten lyfte DN:s Mattias Dahlström särskilt fram den överväldigande publikresponsen, när de tretton tusen besökarna tycktes kunna vartenda litet ord i låtar som släpptes förra veckan. Tack och lov gör Ant Wan om succén i höst – fast den här gången blir det ännu större. Med sin spelning i Tele2 Arena skriver den medieskygga Västeråsrapparen svensk hiphophistoria.

Album. ”Pink velvet theatre”, Benjamin Ingrosso
Släpps 25 oktober

Det har sagts förut, men det tål att sägas igen: 2024 års version av Benjamin Ingrosso är den hittills bästa. Med vårens singlar – från ”Kite” till ”Honey boy” – och de maskulint retrodoftande looksen (där stylisten Dennis Bröchner måste nämnas) osar han numera modern popstjärna av Harry Styles eller Troye Sivans internationella kaliber. För att inte tala om de ambitiösa liveshowerna. I höst summeras hans pånyttfödelse på ”Pink velvet theatre”. Det blir spännande att se hur långt ut i världen det räcker.

Konsert. Lauryn Hill & The Fugees
Tele2 Arena i Stockholm, 26 oktober

Det har varit struligt runt Lauryn Hills och The Fugees återförening – bara dagar före den amerikanska turnépremiären ställdes alla USA-konserter in utan förklaring (Lauryn Hill har tidigare behövt skjuta upp konserter på grund av röstproblem). Ändå håller jag hoppet uppe om att konserten i Stockholm, som fokuserar på ett av tidernas bästa album ”The miseducation of Lauryn Hill”, blir av – och håller måttet! I juni fick vi en försmak när hon gjorde ett oväntat inhopp på sonen YG Marleys konsert under Rosendal garden party.

Musikbiografi. ”Tusen trådar”, Neneh Cherry
Övers. Åsa Brolin, Forum, utkommer i oktober

Neneh Cherry har alltid känts för stor för Sverige – och för tidig. Samtidigt som hon slog igenom internationellt med ”Buffalo stance” i slutet på åttiotalet, var det svenska, genomvita musiklivet djupt nere i Orup, Roxette och Jakob Hellman. Hennes nyckelroll i den brittiska triphopscenen och alla artistsamarbeten genom åren – från Youssou N’Dour till Four Tet – har inte nog uppmärksammats. Att biografin om hennes mycket coola och mycket innehållsrika liv släpps nu, när hon hunnit fylla 60, är inte en dag för tidigt.

Konsert. Julia Holter
Slaktkyrkan i Stockholm, 27 november

Amerikanska singer/songwritern Julia Holter rör sig i popmusikens experimentella utmarker. Vårens jazzigt svävande och meditativa ”Something in the room she moves”, som behandlar erfarenheterna av att förlora en systerson och bli mamma själv, blev en kritikerfavorit i DN. I november kommer hon till den pigga musikbokaren Slaktkyrkan, som samma månad får finbesök av såväl rockikonen Kim Gordon som Brooklyngruppen Diiv och jazzprofilen Shabaka Hutchings, som nyligen bytt saxofon mot det hippare instrumentet flöjt.

Album. ”Lasso”, Lana Del Rey
Släpps troligtvis någon gång under hösten

Redan i vintras annonserade Lana Del Rey att hon, ihop med producenten och samarbetspartnern Jack Antonoff, skulle ”go country” på sin kommande skiva. Det var innan halva artistvärlden tog på sig cowboyhatten. Det måste kännas en smula snopet för en musikalisk nytänkare som Lana, som är van vid att andra följer henne. Countryfokuset på ”Lasso”, som det var sagt skulle släppas i september, har nu tonats ner i intervjuer. Hur skivan än kommer att låta i slutändan ska vi vara glada om den släpps innan 2024 hunnit bli 2025.

Läs också:

Tio föreställningar att se fram emot i höst

Tio deckare att se fram emot i höst

Tio böcker att se fram emot i höst

Tio biopremiärer att se fram i höst

Share.
Exit mobile version