Golden globe-galan har på senare år svärtats ner av anklagelser om korruption, mutbrott, rasism, sexism och allmänt galopperande icke-professionalism hos medlemmarna. För att inte tala om förra årets megamisslyckade värd, ståuppkomikern Jo Koy, som grävde sin egen grav mitt på scenen genom att skylla på hur sent han fått jobbet och hur usla hans manusförfattare var.

Samtidigt visar förra årets gala hur drömfabriken uppenbarligen inte kan leva utan den direktsända, alkoholdränkta jättemiddagen full av stjärnor som i bästa fall tappar masken (och vars ibland otryckbara kommentarer ibland dechiffreras av olika mediers läppläsare).

Hollywood behöver sin partyfix efter jul- och nyårshelgernas koma för att starta galasäsongen. Men också för att etablera vilka filmer som ska hamna i rampljuset, och helst stanna där, tills allt slutar med den betydligt tråkigare men mer prestigefulla Oscarsgalan i början av mars.

Filmåret 2024 kanske inte riktigt kan toppa förra årets fyrverkeri med ”Oppenheimer”, ”Poor things”, ”Fritt fall”, ”Barbie”, ”Killers of the flower moon” och ”The zone of interest”. Men man kan i alla fall räkna med att årets färska galavärd, komikern Nikki Glaser – den första kvinnan som får köra solo på Golden globe-scenen – lär sätta sprätt på festen med nyvass energi.

Den blonda 40-åringen välte under året internet med sin stenhårda roast av den amerikanska fotbollstjärnan Tom Brady. Hon har utsetts till ”årets komiker” av New York Times och gjort succé med sin senaste komedispecial ”Someday you’ll die” på Max – en timme ensam på scen i troskort glitterklänning och skyhöga platåklackar där hon med sylvass tajmning skämtar om barnhat, att vilja betala sina väninnors aborter, porrknarkande och peelingberooende.

”Några av mina favoritskämt från alla tider kommer från Golden globe-galor och öppningsmonologer där Tina Fey, Amy Poehler och Ricky Gervais sade saker som vi inte visste hur desperat vi behövde höra. Jag hoppas kunna fortsätta den traditonen (vilket kanske gör att jag blir cancellerad). Det är verkligen ett drömjobb”, sade Glaser efter att hennes värdskap blev offentligt och markerade att det senaste decenniets mest framgångsrika värdar sätter ribban.

När det gäller årets Golden globe-nomineringar för årets bästa filmer finns det en hel del excentriska och oväntade utropstecken. Längst och bäst är särlingen Brady Courbets ”Brutalisten” (3,5 timmar med paus) som blev en kritikersuccé efter premiären på Venedigs filmfestival i början av hösten. Ett bländande stycke filmepik som kretsar kring en förintelseöverlevande Bauhausarkitekt som emigrerar till USA efter kriget och blir både hjälte och offer för en kapitalistisk mardröm. En tour de force av skådespelaren Adrien Brody som gör årets roll (svensk premiär 7/2).

Håll också koll på den spanskspråkiga, sjövilda musikalen ”Emilia Pérez” (kommer 10/1) där en mexikansk kartellboss genomgår en såväl fysisk som moralisk transformation. Den livligt omdebatterade ”The substance” pryder också sin plats i sammanhanget med sin köttsliga, utmanande blick på den kvinnliga erfarenheten av åldrande i en utseendefixerad kändiskultur.

Att den lilla festivalpärlan ”September 5” skulle kvala in bland ”bästa drama”-nomineringarna var mer oväntat men välkommet. Ett suveränt spännande, verklighetsbaserat drama med skyhög aktualitet, delproducerad av Sean Penn. Filmen återberättar historien om den amerikanska kanalen ABC:s sportgäng som blev nyhetsledande under OS i München 1972 då palestinska terrorister kidnappade och dödade många israeliska idrottsmän. Peter Sarsgaard och John Magaro har huvudrollerna i ett drama som är tätt och atmosfärrikt samtidigt som det skriver mediehistoria. En högintressant diskussion om moral och pressetik kommer på köpet.

Bland de mer sökande och visuellt experimentella filmfynden i bästa drama-kategorin finns också ”Nickel Boys” (baserad på författaren Colson Whiteheads ”Nickelpojkarna”) som vann det tyngsta priset på Stockholms filmfestival i höstas. En film som både vill och lyckas bryta med den historiska reproduktionen av bilder av svartas liv och utsatthet i USA.

Även kategorin årets bästa internationella film innehåller flera högintressanta titlar att vänta på, bland annat ”Central do Brasil”-regissören Walter Salles självbiografiskt färgade, ”I’m still here” som kretsar kring en varm och lycklig medelklassfamilj i sjuttiotalets Rio de Janeiro som drabbas av militärdiktaturernas våld. Ett långsamverkande drama om en kvinnas kamp för att rädda sin make som försvunnit in i den totalitära regimens tortyrkammare. En brutalt stark påminnelse om demokratins sköra väsen, särskilt med tanke på högerpopulisten Bolsonaros fyra turbulenta år.

Om Fernanda Torres, som gör en fantastisk gestaltning av mamman i Salles film, kan konkurrera ut kollegor som Pamela Anderson (”The last showgirl”), Angelina Jolie (”Maria”), Nicole Kidman (”Babygirl”) och Tilda Swinton (”The room next door”) i kampen om en Golden globe för bästa kvinnliga skådespelare i ett drama, återstår att se. Men man kan nog garantera ett och annat skalpellvasst skämt från Nikki Glaser om om åldersångest och skönhetsförbättringar på de A-listade stjärnornas bekostnad.

Fakta.Golden globe

Den 82:a galan äger rum i Los Angeles, på Beverly Hilton hotel, natten 5–6 januari svensk tid.

HFPA (Hollywood Foreign Press Association), som delar ut priserna, reformerades för två år sedan och har i dag en betydligt bredare och diversifierad medlemslista med runt 300 personer världen över.

Jacques Audiards spanskspråkiga musikal ”Emilia Pérez” har flest nomineringar (10), tätt följd av Edward Bergers ”Konklaven” (6) och Restaurangserien ”The Bear” leder tv-racet med 5 nomineringar.

Den svenske regissören Magnus von Horn har vinstchans i kategorin bästa internationella film (Danmarks Oscarsbidrag ”Flickan med nålen”) och svensk-iranska Ali Abbasis Trumpfilm ”The apprentice” har flera skådespelarnomineringar.

Aktrisen Viola Davis (”Niceville”, ”Fences”, ”The woman king”) får motta årets Cecil B DeMille-pris.

Årets värd är skådespelaren och komikern Nikki Glaser.

Läs mer:

Golden globe-chans för svensk regissör – nomineringslistan

Share.
Exit mobile version