Bönderna kastade brinnande höbalar och sprutade gödsel på EU:s institutioner. Välte statyer och slogs med poliser.

Och de våldsamma protesterna mot EU:s klimat- och miljöregler gav resultat.

EU-kommissionen backade från några av sina krav, bland annat från bestämmelserna om att minska mängden bekämpningsmedel.

Nu hoppas Europas billobby nå liknande framgångar – även om deras protester mot EU:s klimatkrav inte framförs på barrikaderna.

Nödropet kommer i stället från en kostymklädd svensk inne på Bryssels bilsalong, inhyst i ett art déco-palats från 1930-talet.

– Kraven måste anpassas efter verkligheten, säger Ola Källenius, vd för den tyska biljätten Mercedes-Benz Group.

55-åringen från Västervik är inte bara en av de mest inflytelserika svenska börs-vd:arna i världen. Han är också ny ordförande för den mäktiga lobbyorganisationen Acea som samlar lejonparten av de europeiska billtillverkarna.

På ytan märks inget av den djupa kris som Europas bilindustri befinner sig i. I bilsalongens montrar glittrar splitternya bilar under ljuset från strålkastarlamporna, och i billobbyns pressrum flödar champagnen redan på förmiddagen.

Men det råder ingen tvekan om att Ola Källenius företräder en bransch som går på knäna.

– Efterfrågan är betydligt lägre än vad de flesta trodde för fem år sedan, säger han till en liten grupp journalister.

Faktum är att försäljningen av elbilar har rasat i Europa.

Det går så illa att jätten Volkswagen planerar att stänga bilfabriker och vissa talar om en europeisk carmageddon.

Orsakerna är mångbottnade, men precis som bönderna vill biltillverkarna rucka på EU:s klimatkrav.

Målet om att göra Europa till världens första klimatneutrala kontinent är Ursula von der Leyens viktigaste politiska projekt.

– Den gröna given är Europas svar på månlandningen, sade EU-kommissionens ordförande när hon lanserade sin klimatplan för fem år sedan.

Det var före pandemin och före Rysslands storskaliga invasion av Ukraina.

Hennes högtflygande planer innebär bland annat ett avsked till förbränningsmotorn. I praktiken blir det förbjudet att sälja nya diesel- och bensinbilar i EU år 2035. Redan i år måste biltillverkarna ha minskat koldioxidutsläppen rejält – annars riskerar de böter i mångmiljardklassen.

Notan kan landa på 16 miljarder euro vid årsskiftet, uppskattar Acea.

Böterna skulle innebära ett hårt slag mot en bilindustri under stor press, anser Ola Källenius. Svensken har skrivit ett öppet brev till EU:s ledare där han vädjar om en ”reality check”.

– Vi befinner oss i en kritisk fas av omvandlingen, och i en komplex ekonomisk och geopolitisk makromiljö. Är nu rätt tid att lägga en extra börda på bilindustrin?, frågar han retoriskt.

Omställningen måste vara marknadsdriven, inte driven av hot om straff, anser han.

– I det här skedet spenderas pengarna bättre på forskning och utveckling, nya produkter, fabriker och verktyg, etcetera.

Samtidigt som böteshotet rycker närmare växer konkurrensen från billiga kinesiska elbilar.

På Bryssels bilsalong är det framför allt el-suven Atto 2 från kinesiska BYD som väcker intresse. En billig ”Betaalbaar elektrisch”, står det självmedvetet på väggen i den kinesiska montern.

EU:s strafftullar har inte mildrat oron för att Europa håller på att bli omsprunget.

Om ni försenar dina elbilar med några år, finns det inte då en risk att Europa hamnar ännu längre efter?

– Vem sa försening? Det är precis tvärtom. Ingen försenar någonting. Tvärtom ökar den europeiska bilindustrin aggressivt hastigheten på lanseringarna. Mercedes har nu ett tiotal olika elfordon på marknaden som täcker en anständig del av vår totala portfölj. Vi har en mycket tydlig strategi, säger Ola Källenius.

Enligt Källenius handlar kraven inte alls om att överge målen om minskade koldioxidutsläpp på sikt.

– Ingen ifrågasätter det faktum att vi befinner oss på väg mot nollutsläpp. Det är ett strategiskt imperativ. Men det måste göras på ett ekonomiskt framgångsrikt vis.

En blomstrande bilindustri är inte bara en angelägenhet för dem som serveras champagne på en bilsalong. Det handlar om hela Europas välstånd, är budskapet från billobbyn.

De lyfter gärna lyfter fram att biltillverkarna står för 13 miljoner jobb i EU, 7 procent av BNP och bidrar till stora skatteintäkter i medlemsländerna.

Krisen i bilindustrin har gett nytt bränsle åt debatten om förbränningsmotorns framtid.

I EU-parlamentet finns numera ett starkt stöd för att – på tvärs med fattade beslut – förlänga dess livstid. Bland annat vill den största partigruppen EPP, där svenska Moderaterna och Kristdemokraterna ingår, att förbränningsmotorer som körs på biodrivmedel ska tillåtas även i framtiden.

En grupp medlemsländer, med Italien i spetsen, vill gå ännu längre och riva upp förbudet mot nya förbränningsmotorer.

Men EU-kommissionen står fast vid sin position.

– Det är inget som EU-kommissionen överväger, och jag skulle säga att ingen överhuvud taget överväger det, sade Teresa Ribera, klimat- och konkurrenskommissionär nyligen.

Ny lag från EU

Våren 2023 godkände EU:s medlemsländer en ny lag som innebär att inga nyproducerade bilar som säljs från 2035 får släppa ut koldioxid, vilket i praktiken innebär ett förbud mot bilar med diesel- och bensinmotorer.

EU har också satt upp delmål med tuffare krav på mängden koldioxidutsläpp från nya personbilar som slår in redan i år.

Dessa får inte släppa ut mer än 94 gram koldioxid per km, vilket är en minskning från 116 gram per km för 2024.

Biltillverkare som bryter mot målen kan komma att tvingas betala stora skadestånd.

Share.
Exit mobile version