Vicepresidentens skratt liksom historien om kokosnöten har blivit virala på sociala medier. Men medieforskaren Marie Grusell vid Göteborgs universitet som har följt vicepresidentens virala klipp menar att det främst är omständigheterna runt Kamala Harris som väcker engagemang.

– Kamala Harris är den första kvinnliga vicepresidenten. Hon är också den första kvinnan som är svart. Så det här är glastak på glastak som krossas. Det som gör att hon blir så stor på Tiktok just nu är att president Joe Biden också har klivit åt sidan.

Historiskt sett har unga väljare haft Demokraterna som favorit i flera val. Mem har också en förmåga att rikta uppmärksamheten mot politiker, men det kräver en finess för att träffa rätt ton.

– All uppmärksamhet som hon får just nu är bra. Ur Demokraternas perspektiv är det här ett sätt att lansera henne som en medmänsklig person och det finns en hög jämställdhetsfaktor i hennes personlighet.

Marie Grusell menar att hon redan genom sin ålder är så pass annorlunda i det här valet att det i sig är extraordinärt.

Att Tiktok skulle avgöra valet mellan presidentkandidaterna blir svårt, enligt forskaren, men Marie Grusell säger att plattformen kan få unga att rösta.

Superstjärnan Taylor Swift med sina miljontals följare skrev på sociala medier att hennes fans borde gå och registrera sig i valet. Även om hon inte rekommenderade ett parti är det en sådan sak som kan ge effekt. Att cirkulera där unga befinner sig är positivt, enligt forskaren.

– Tiktok kommer inte göra så att hon vinner valet, men det kan vara så att man når målgruppen unga på ett sätt som är organiskt och kan ge väldigt goda effekter.

Marie Grusell menar att det är väldigt lång tid kvar och att det återstår att se hur virala klipp kommer att landa hos befolkningen. Enligt henne är mem generellt kortlivade.

Men kommer det ökade entusiasmen på Tiktok att översättas till röster i valurnan? Det är en annan fråga.

– Traditionell press och sociala medier lever i en symbios. I USA tittar man på tv och man tittar flera timmar om dagen ibland. Så att Tiktok får en så avgörande roll är inte troligt.

Kamala Harris har också uppdaterat sin kampanj på X genom att omfamna trenden brat summer. En trend inspirerad av popstjärnan Charli XCX som handlar om att fokusera på att vara cool, värna kvinnliga vänskaper och efterleva en rebellisk attityd om att inte bry sig om vad folk tycker.

Även artisten spelade vidare på hennes albumtitel och skrev: ”Kamala is brat”.

Marie Grusell tror att Kamala Harris kommer långt på att vara autentisk och att det kan falla platt om hennes kampanjstab försöker gå för långt med mem.

– Att få virala klipp är inte lätt helt enkelt.

Läs mer:

Så blev kokosnötter en symbol för Kamala Harris

”Att få unga att rösta är som att dra ut en tand”

Share.
Exit mobile version