När Swift var 14 år gammal fick hon sitt första skivkontrakt. Det var med bolaget Big Machine Records. Swift bytte bolag 2018 efter konflikter. Och det finns ett par olika versioner av vad som hände.

Swift fick dock inte med sig rättigheterna till sina första sex album. Så fungerar det ofta i musikbranschen. Bolagen behåller rättigheterna som kompensation för risken de tar när de ger ut en artist.

En del av Swifts mer passionerade fans brukar berätta den här historien som om stjärnan blev ”bestulen” på sin musik. Fast det är ungefär som att anklaga en investerare i ett startupbolag för att ha ”stulit” grundarens affärsidé.

Du kan förstås tycka att artisten borde ha mer betalt.

”Stöld” är det emellertid inte.

Swift påstås år 2020 ha blivit erbjuden att köpa rättigheterna till sina sex första album för 300 miljoner dollar. Men – som The Economist påpekar – hade Swift antagligen inte haft råd med detta. För blott fyra år sedan var hon nämligen ”bara” värd 365 miljoner dollar.

Visst hade Swift kunnat ta ett lån.

Visst hade hon kunnat sälja av några hus.

Men det hade antagligen inte varit särskilt intelligent.

För fyra år sedan var det inte heller så att Swifts musikkarriär gick rakt uppåt. Hennes två senaste album ”Reputation” och ”Lover” dansar miljoner människor i dag till på utsålda konserter men när albumen först kom var de inte samma sensation. Inte minst hade priserna slutat regna över Swift. Att en kvinnlig artists stjärna börjar dala när hon fyller trettio är inte ovanligt. Branschen är besatt av kvinnlig ungdom.

Taylor Swift måste ha varit medveten om detta.

Vad som istället hände var att en av hennes gamla ärkefiender Scooter Braun köpte upp hennes gamla skivbolag. Braun fick hjälp av riskkapitalföretaget Carlyle Group och snabbt lyckades de sälja rättigheterna till Swifts album vidare till Shamrock Capital med god vinst.

Det var nu som Taylor Swift gick i krig. Från scen på stora galor kritiserade hon ”den oreglerade riskkapitalvärlden”. Hon anklagade riskkapitalisterna för att ”köpa upp vår musik som om det vore fastigheter, mobiltelefonappar eller skomärken”.

Sedan deklarerade Swift med buller och bång att hon aktivt skulle gå in och försöka minska värdet på vad Shamrock Capital precis hade köpt. Swift ämnade spela in alla sina första sex album på nytt! Hon hade inte rätten till de gamla inspelningarna. Men hon kunde göra nya inspelningar av dem. Sedan fick väl fansen välja. Vill du lyssna på en version av ”Shake it off” som berikar Shamrock Capital?  Eller en som berikar Taylor Swift?

Svaret på den frågan finns i hur Taylor Swifts förmögenhet fullständigt har exploderat. Vad som på ytan såg ut som ett idealistiskt krig mot riskkapitalister var i själva verket ett affärsmässigt genidrag.


Vill du lyssna på en version av ”Shake it off” som berikar Shamrock Capital? Eller en som berikar Taylor Swift?

Nyinspelningarna av albumen ledde till nya pengar för Swift. De ledde inte minst till att hennes gamla musik nådde nya grupper. Sedan gav hon sig ut på världsturné. Det var en turné där hon inte primärt spelade musik från sitt senaste album. Nej, nej! Istället gav Swift publiken en kavalkad av alla sina tidigare album. Detta framställdes som ett kreativt val. Som att Swift ville ge sina fans ”en present”. Men hur mycket hängde ihop med att Swift bara råkade äga skiten?

När Bruce Springsteen spelar ”Born to Run” på Ullevi och du sedan går in på Spotify för att lyssna på låten nästa dag är det bland annat ett riskkapitalbolag som du berikar.

Inte bossen.

Och detta är alltså inte fallet med Swift.

The Economist berättar hela den här historien som ett ”avslöjande”. Titta Taylor Swift är minsann manipulativ! Hon går runt och skriver låtar om olycklig kärlek men är i själva verket en kalkylerade affärskvinna: ”Machiavelli skulle varit stolt”.

Fast det stämmer ju inte. Detta är ju bara som att skådespelerskan Reese Witherspoon ler stort och utstrålar blont solsken när hon lanserar sin ”bokklubb” på Instagram. Witherspoons bolag heter till och med ”Hello Sunshine”.

Det kunde inte vara tydligare vad hon känner att hon behöver signalera. Att hon är en glad blondin som bara råkar gilla romaner!

Och eftersom Witherspoon är så populär vill bokförlag och författare desperat vara med i hennes klubb. Den bok som Witherspoon väljer varje månad kommer att sälja hundratusentals (kanske miljoner!) exemplar. Det finns bara en liten hake… den författare som väljs ut måste sälja filmrättigheterna till Witherspoon. När Witherspoon sedan gör boken populär kan hon sälja dessa rättigheter vidare till Amazon, Netflix, Apple TV eller Hulu.

Det är inte konstigt att riskkapitalföretaget Blackstone Group Inc köpte Witherspoons bolag för 900 miljoner dollar häromåret.

Witherspoon själv fortsätter att le och diskutera litteratur.

Precis som att Taylor Swift fortsätter att skriva låtar om kärlek.

Vi verkar ha svårt att greppa att kvinnor faktiskt kan vara både och. Att de både kan vara genuina i sin passion för vad de gör och strategiska gällande hur de kan tjäna pengar på den.

Kvinnan tillåts inte vara komplex.

Tyvärr vet hon om det.

Alltså anpassar hon sig.

Läs fler artiklar av Katrine Kielos-Marçal

Share.
Exit mobile version