Produktion i Europa är också något som är högintressant, inte minst för att undkomma EU:s tullar på elbilar.

– Vi tittar på flera sätt att bli mer lokala, med produktion och lokal leveranskedja, säger Brian Gu utan att vilja ange någon plats eller tidpunkt.

Utvecklingscentret ligger i München och öppnar i september. Det ska ingå i Xpengs växande globala nätverk.

Xpeng, med huvudkontor i Guangzhou och börsnoterat i New York, är sprunget ur techvärlden och satsar på snabbladdande smarta elbilar där AI-lösningar blir allt viktigare. Liksom Tesla utvecklar Xpeng även så kallade humanoida robotar, alltså maskiner i form av en människa. Roboten Iron är tänkt att börja massproduceras nästa år. Genom dotterbolaget Xpeng Aeroht planeras även serieproduktion av flygande bilar, ett slags stora drönare med plats för passagerare.

– Vi försöker visa att Xpeng inte bara handlar om att leverera fordon, utan att vi tar oss an den AI-definierade framtidens mobilitet. Det är därför vi på bilmässorna visar upp vår flygande bil och våra robotar, eftersom jag tror att vi verkligen kan visa en bild av framtidens mobilitet som går bortom dagens bilar, säger Brian Gu.

Autonom körning är en drivkraft för Xpeng och bolaget räknar med att nästa år ha produktion av bilar på nivå 4 som innebär att de kan köra själva i vissa miljöer.

Xpeng började sin europeiska expansion 2020 med Norge och sedan har en rad marknader följt efter. I Sverige har Xpeng ännu så länge låga volymer. Under första halvåret såldes strax under 600 bilar, men det är ändå 54 procent fler jämfört med i fjol. Enligt bolaget har exporten totalt sett ökat med 200 procent i år.

– Vi har levererat runt 19 000 bilar utanför Kina, ungefär 8 000 av dem är Europa. Vi växer också snabbt i Mellanöstern och Israel samt i Latinamerika, säger Brian Gu.

Nästa år skärper de konkurrensen ytterligare när deras volymmärke Mona ska börja säljas utanför Kina och tas till Europa. Första modellen, coupén M03, lanserades i fjol i priskrigets Kina för motsvarande 160 000 kronor.

– Mona-serien vänder sig till modemedvetna unga konsumenter, säger Xpengs ordförande, vd och medgrundare He Xiaopeng.

Enligt honom ska det komma flera nya Mona-modeller och även nyheter från Xpeng nästa år. På IAA Mobility visade Xpeng upp nya P7, en stor sedan, med räckvidd på över 80 mil.

Han undviker att gå in närmare på hur illa priskriget i Kina slår mot bolaget.

– I Kina kommer prisfrågan att vara utmanande i år. Men vi kan se att den kinesiska industrin redan gör de nödvändiga anpassningarna, säger han.

På årets IAA Mobility var det 40 procent fler kinesiska utställare jämfört med mässan för två år sedan. Men uppmärksamhetsracet vann tyskarna den här gången med sina nya elbilar. Budskapet från flera av de kinesiska tillverkarna var att de ska satsa mer på Europa.

Statligt ägda FAW lovade 15 nya modeller av lyxmärket Hongqi till 2028 och beskrev att de ska vara konstruerade för Europa. GAC, Changan och Aito, med telekom- och telefonbolaget Huawei som investerare, laddar för Europalanseringar. Chery med märkena Omoda och Jaecoo har redan rönt framgångar framför allt i södra Europa och ska fortsätta försöka locka europeiska kunder.

Snabbväxande jätten BYD blir första kinesiska märke att starta produktion i Europa och enligt ledningen ska den nya fabriken i Ungern vara igång i slutet av året.

Läs mer:

Jonas Fröberg: På Münchens bilsalong utspelar sig Europas kamp mot Kina

Här är de åtta hetaste bilarna i höst

Share.
Exit mobile version