Fram till måndagen hade Graham Potter bara varit tillgänglig för media dagen före match, samt på presskonferenserna efter matcherna, under fotbolls-VM, med både svensk och internationell press närvarande.
När herrlandslaget hade en träningsfri och ledig dag gjorde han ett undantag. På en extrainsatt presskonferens som endast utsända svenska journalister var inbjudna till avsatte förbundskaptenen nära en timme för att svara på frågor.
Förlusten med 1–5 mot Nederländerna har satt sin prägel på stämningen i laget, i kontrast till harmonin som rådde efter segern med lika stora siffror mot Tunisien.
– De är professionella och ingen vill förlora med 5–1. Särskilt inte när dagen började med så mycket hopp. När det inte går bra är det ett slag i ansiktet, säger Potter och fortsätter:
– Men de tränade på bra dagen efter. Vi behövde ge dem lite utrymme att andas, och sedan samlas vi igen i kväll (natten till tisdagen svensk tid) för att gå igenom allt och börja planera för Japan.
Potter hävdar att han inte har tagit del av någon medierapportering alls under mästerskapet, men när han blir upplyst om reaktionerna hemma i Sverige och den kritik som riktats mot enskilda individer är hans ståndpunkt tydlig.
– Sociala medier fungerar så när man förlorar en fotbollsmatch. Det gör ont och alla är besvikna – ni, alla på sociala medier och våra fans. De vill ha någon att peka på och säga ”det är hans fel”. De lägger skulden på honom, och då känns det lite bättre för dem, säger Graham Potter.
Den som ifrågasatts hårdast är Isak Hien som hamnade på efterkälken när Brian Brobbey gjorde två tidiga mål för Nederländerna.
– Brobbey är stark, ett monster till spelare. Det är en utmaning för vilken försvarare som helst. Jag älskar Isak Hien, oavsett vad folk säger. Om jag är kvar så spelar han, klargör Potter.
Vi vinner och vi förlorar tillsammans som ett lag.
Engelsmannen påtalar att det ofta sker en rad misstag som leder fram till baklängesmål, som inte tas i beaktning. ”It’s a blame game”, konstaterar han.
– Men det är den världen vi lever i. Om någon vill skylla på någon, så borde det vara på mig. Det är inte hans fel. Han gör absolut allt han kan för att representera sitt land på bästa sätt och får utstå mycket skit för att någon gör mål.
– Jag älskar vad Isak Hien har gett laget under min tid. Vi vinner och vi förlorar tillsammans som ett lag.
Sverige reste sig spelmässigt efter mardrömsstarten mot Nederländerna, men då var det för sent. Att laget inte var mer påkopplat från början blir en lärdom inför fortsättningen.
– Vi var inte oss själva de första 23 minuterna, säger Potter.
– I slutändan måste man alltid rannsaka sig själv och fundera på om vi kunde ha förberett spelarna på ett bättre sätt. Men sådant händer ibland i fotboll. Vi gjorde många misstag, och mot ett toppmotstånd har man inte råd med det. Så det är en läxa för oss.
Sverige har fortfarande goda möjligheter att avancera från gruppspelet. Seger mot Japan i den sista matchen räcker i sämsta fall till en andraplats. Men även oavgjort eller en förlust kan (beroende på målskillnad) ge en plats i sextondelsfinal som en av gruppspelets bästa treor.
Sverige möter Japan på AT&T Stadium utanför Dallas klockan 01 natten till fredag.
Läs mer:
Så avgörs nästa motståndare om Sverige blir grupptrea
Stödet för Potter opåverkat: ”Hade han spelat utan målvakt hade jag köpt det”




