Bussolyckan vid Tekniska högskolan i Stockholm inträffade den 14 november. Tre kvinnor dog och tre personer skadades, varav två allvarligt.
Anledningen till att Haverikommissionen inte finner skäl att inleda en formell utredning är att det nu står klart att olyckan orsakades av ett sjukdomsfall.
– Det finns kameror i bussen som visar att föraren inte är vid medvetande vid tidpunkten, säger Jonas Bäckstrand, Haverikommissionens tillförordnade generaldirektör.
Det var i samband med att föraren stannade vid ett övergångsställe som sjukdomsfallet inträffade, enligt haverikommissionens rapport. Därefter tappade föraren medvetandet och därmed kontrollen över fordonet.
Bussen accelererade något och körde upp på trottoaren där passagerarna stod och väntade. Det skedde i en hastighet på cirka åtta kilometer i timmen, konstaterar SHK i sin rapport.
– Det är ju en väldigt allvarlig olycka, men vi bedömer att det är ett oförutsägbart händelseförlopp när föraren insjuknar. Vi bedömer därför inte att det finns tillräckliga säkerhetsvinster att göra med att vi gör en utredning.
Bussförare genomgår redan regelbundna hälsokontroller, som enligt Jonas Bäckstrand är tillräckliga:
– Forskningen tyder inte på att tätare intervaller mellan läkarundersökningar skulle leda till säkrare verksamhet utan bara till ökad belastning för vården.
Den tekniska utredningen genomfördes av polisen tillsammans med Trafikverkets olycksutredare och Haverikommissionen. I den konstateras att det inte fanns några tekniska brister på dubbeldäckarbussen som var av årsmodell 2022.
Bussen var utrustad med ett geofencing-system som förhindrade att bussen körde snabbare än 20 kilometer i timmen inom det aktuella området. Hastighetsbegränsningen bedöms dock inte ha spelat in eftersom olyckan skedde i betydligt lägre hastighet än så, enligt utredningen.
Haverikommissionen skriver att det finns ”många potentiella risksituationer mellan bussar och oskyddade trafikanter” i en tät trafikerad innerstadsmiljö.
Men Jonas Bäckstrand pekar ut flera nära anstående tekniska lösningar som just nu utvecklas för att öka säkerheten mer. Det handlar bland annat om nya autobromsar som ska förebygga frontalkrockar, och varningssystem för gående och cyklister, som kommer införas i nya bussar.
– Det gäller till exempel olika former av antikollisionssystem på bussar där reglerna skärps efter hand. Det menar vi kommer att gynna säkerheten över tid, men däremot ser vi inte att vi kan tillföra så mycket i det avseendet, utan vi bedömer att den rättsliga utredningen får ha sin gång.
Åklagarmyndigheten fortsätter den rättsliga utredningen av händelsen. Det är oklart när åklagaren kan fatta beslut i ärendet, säger Carolina Frohm till DN på måndagen. Trafikverket har också inlett en särskild utredning.
Bussförarens advokat Anna Björklund vill inte kommentera Haverikommissionens utlåtande.
– Jag avvaktar åklagarens beslut i frågan innan jag uttalar mig om vad det är som har hänt, säger hon.
SL:s presschef Andreas Strömberg skriver i en kommentar till DN att de uppmärksammat Haverikommissionens besked.
”Polisens och åklagarens arbete pågår fortfarande, och det är de som utreder händelsen i sin helhet. Vi avvaktar deras slutsatser”, skriver Andreas Strömberg vidare.
DN har sökt bussbolaget Transdev för en kommentar.
Läs mer:
Kollegan blev vittne till dödskraschen: ”Föraren såg förvirrad ut”
”Ett under att det inte skett fler olyckor här”




