I fredags sparkades Kombispels styrelse efter att Dagens Nyheter avslöjat att man anlitat ett bolag i Barcelona som använt sig av fula försäljningsmetoder, riktade mot äldre.

Jonas Nygren (S), tidigare ordförande i kommunstyrelsen i Sundbyberg och förbundschef på Hyresgästföreningen, tar nu över som vd i lotterikoncernen.

– För tillfället ser vi över alla rutiner och alla uppgifter som kommer och ser om det finns brister och fel, säger Nygren till TT.

Men om den förra styrelsen sparkades för att förtroende saknas måste det väl funnits brister?

– Vad gäller det som är aktuellt för tillfället så var det en synpunkt som kom där vi vidtog åtgärder. Nu gör vi vårt bästa för att jobba proaktivt för att se om det finns något mer som behöver förtydligas eller där vi behöver utveckla vårt arbetssätt.

Socialdemokraterna meddelade också i fredags att man slutar med telemarketing. Det är inte heller aktuellt att ha telefonförsäljning inom Kombispel, enligt Nygren som säger att en stor del av verksamheten går ut på att få befintliga kunder att stanna kvar.

Kommer ni att ringa befintliga kunder?

– De detaljerna kan jag inte riktigt. Vi har sagt att vi inte jobbar med telemarketing.

Men att ringa befintliga kunder kan du inte svara på om ni kommer göra?

– Inte på rak arm.

– Jag får återkomma till det när jag varit på jobbet lite mer än en dag.

Behöver ni anställa personer nu för att få i gång en försäljningsorganisation?

– Det kan jag inte heller svara på. Vi ska fundera på vad vi behöver göra på kort och lång sikt.

Hur mycket intäkter förlorar ni på att stoppa telefonförsäljningen?

– Det går inte att svara på utan vi ska göra vårt bästa för att ha så många nöjda kunder vi bara kan ha framöver.

När telefonförsäljningen nu läggs ner ska Kombispel fortsätta utveckla nya metoder för att sälja lotter – exempelvis online och via annonsering.

Om någon är missnöjd och vill få tillbaka pengar kan man få det direkt via Kombispels kundtjänst?

– Det beror på fall till fall. Det är svårt att svara på generellt. Om det funnits en brist som bryter mot hur det borde vara så betalas pengar tillbaka. Det har skett vid något enskilt tillfälle.

Kommer ni söka upp kunder och erbjuda dem att avsluta ett abonnemang?

– Vi har en rutin som innebär att man kan ringa till oss och är man inte nöjd så hjälper vi till och försöker hitta en lösning båda parter är nöjda med.

Share.
Exit mobile version