Skulpturerna i Millesgårdens park måste vaxas för att hållas i trim när luft och fukt sliter på kopparytan. Personalen följer ett rullande schema där de mest tongivande verken, som Guds hand och Poseidon, går först.

Den äldsta skulpturen är över hundra år gammal.

– De tål inte hur mycket som helst, säger Elisabeth Tarras Wahlberg.

Den tidigare hovmarskalken var med och startade Millesgårdens vänförening. Millesgården är skulptören Carl Milles arv och har runt hundra tusen besökare per år. Före pandemin var antalet betydligt större.

För Elisabeth Tarras-Wahlberg är Millesgården som ett andra vardagsrum. Hon tycker att platsen inte får den uppmärksamhet den förtjänar.

– Det handlar om kultur över huvud taget. Det är bättre för politikerna att satsa på sociala frågor och gängkriminalitet, om de vill bli omvalda, säger hon.

På andra sidan vattnet breder en av Stockholms tyngsta industrier ut sig. Som DN tidigare rapporterat ska Energihamnen kompletteras med bland annat en hundra meter hög cementdepå. Fartyg från Heidelberg Materials, tidigare Cementa, fabrik på Gotland kan relativt enkelt nå den nya depån. Där kan cementen lagras i väntan på att användas i byggprojekt runt om i Stockholm.

Företagets vd Magnus Ohlsson ser samexistens med närsamhället som ett mål.

– Vår ambition är alltid att våra verksamheter ska medföra så lite påverkan och störningar som möjligt, skriver han i ett mejl till DN.

När nyheten om byggprojektet landade hos Värtahamnens grannar, boende i Norra Djurgårdsstaden, blev det ramaskri. Ett samrådsmöte slutade i upprorsstämning och boende kände sig ”helt överkörda”.

Bakgrund.Byggnationen i Energihamnen

● 2017 kom staden och företaget Cementa överens om att flytta Cementas verksamhet från Lövholmen till Energihamnen i Hjorthagen. Initiativtagare ska ha varit staden som vill bygga bostäder på Lövholmen.

● Platsen bedöms som logistiskt lämplig för att ta emot stora fartyg lastade med cement från Cementa, numera Heidelberg Materials, fabrik på Gotland.

● För att få plats med den nya cementdepån i Energihamnen behöver företaget bygga på höjden. Den nya betongsilon beräknas bli 100 meter hög, varför detaljplanen för området måste ändras.

På Millesgården är oron stor för att projektet ska påverka verksamheten. Det är sedan tidigare känt att färjetrafiken har påverkat skulpturernas fundament. Sämre luftkvalitet riskerar att slita på deras yta.

– När de byggde den nya terminalen och sprängde fick vi chockvågor så att några rutor sprack uppe i konstnärshemmet, säger Thomas Wibert, som arbetar med IT på Millesgården.

Från Elisabeth Tarras-Wahlbergs balkong är utsikten mot hamnen näst intill perfekt. Hon, och flera av hennes grannar, oroar sig för hur utökad industri kan påverka bostadsmiljön.

– För mig är det inte främst det estetiska, till och med en silo kan vara fin. Det är det andra, miljön och den väldiga trafikvolym det kan orsaka, både på land och till havs, säger hon.

Elisabeth Tarras-Wahlberg räknar med viss risk för att opinionen tycker att ”de rika på Lidingö” får stå ut.

– Jag var lite drastisk med det där, men det finns säkert sådana tankar. Miljön har väl alla rätt till, oavsett hur mycket pengar man har. För övrigt har Lidingö en blandad befolkning och alla typer av boendeformer, säger hon.

Enligt Stockholms stads miljökonsekvensbeskrivning kommer den nya cementdepån innebära påverkan på både kultur– och naturmiljö. Fler fartyg i omlopp är lika med mer buller och vibration.

– Det finns frågetecken från många som är oroliga för att just Cementas verksamhet skulle vara mer besvärlig än andra verksamheter. Den uppfattningen delar inte staden, säger stadsbyggnadsrådet Jan Valeskog (S).

Hur mycket hänsyn tar man till kulturinrättningar?

– Man tar stor hänsyn när man bygger nytt. Men hamnen har funnits där i hundra år och varit betydligt mer miljöstörande tidigare. Det är därför vi också koncentrerar verksamhet i Energihamnen, säger Jan Valeskog.

Under hösten 2024 kommer en tillståndsansökan för projektet skickas in till Mark– och miljödomstolen. Lidingös kommunalråd Daniel Källenfors (M) tycker att Stockholm stad och Heidelberg materials placerar en ”miljöfarlig verksamhet” nära bostadsområden.

– Att lägga en jättefabrik mitt emellan Gärdet och Lidingö är en felprioritering, säger han.

Jan Valeskog poängterar att Lidingö kommun hade all chans att yttra sig inför samrådet år 2018.

– Lidingö kom inte ens dit. Då kommer man och klagar nu, det ser faktiskt väldigt illa ut. Jag har aldrig varit med om att en kommun har varit så slö att de inte ens kommit till samrådet, säger Jan Valeskog.

Daniel Källenfors tillträdde som kommunstyrelsens ordförande i Lidingö kommun efter valet 2018. Varför kommunen valde att inte yttra sig vet han inte.

– Nu är det en fortsatt process med samråd och granskning och det ska vi ta vara på. Våra argument är lika relevanta oavsett när vi säger dem, säger han.

Sara Källström blev Millesgårdens nya vd i maj 2024.

– Jag har uppfattat att det här inte är en fråga som vi har känt till tidigare, säger hon.

Fakta.Millesgården

Millesgården är ett museum med konstnärshem, skulpturpark och utställningar. Gården ligger på Lidingö och är öppen året runt.

Det var skulptören Carl Milles och hans fru, konstnären Olga Milles, som byggde konstnärshemmet 1907. År 1936 blev Millesgården en stiftelse som överlämnades till svenska folket.

Carl Milles dog år 1955. Hans verk finns representerade över hela världen, från Eskilstuna till Peking.

Det kostar 170 kronor att besöka Millesgården.

Share.
Exit mobile version