För två år sedan sålde Alrik Söderlind sin eldrivna BMW i3. Inte för att han var missnöjd – tvärtom – men han befarade att bilen skulle tappa väldigt mycket i värde. Regeringen hade sänkt reduktionsplikten på drivmedel, vilket minskade vinsten med att köra på el, samt slopat klimatbonusen, vilket gjorde det svårare att räkna hem en ny elbil.
I stället köpte Alrik Söderlind en begagnad Lexus LS 460 från 2008 – en lyxbil med V8-motor som drar drygt en liter bensin per mil. Kunde det verkligen löna sig ekonomiskt?
Ja, efter två års ägande visar det sig att totalkostnaden blev betydligt lägre än om han köpt en elbil, vilket han berättar om i en Youtube-video.
Den främsta orsaken är att bilen inte tappat något i värde sedan han köpte den för 140 000 kronor. Tvärtom sålde han den nyligen för mer pengar än han köpte den för. Under samma period har begagnade elbilar rasat i pris.
Dessutom har Alrik Söderholm gynnats av att bensinpriserna fallit till den lägsta nivån på flera år, bland annat tack vare sänkt reduktionsplikt och sänkt bensinskatt.
– Sen kör inte jag så långa sträckor, vilket gör bensinförbrukningen till en mindre fråga. Om man kör långa sträckor och kan ladda hemma kan du fortfarande spara mer pengar med en elbil, säger han.
Även om han älskat att köra sin bensinslukande lyxkryssare ifrågasätter han regeringens politik som numera gynnar bensinbilar mer än elbilar.
– Det borde inte vara så. Jag tycker att det är ett underbetyg till våra politiker om man nu vill att det ska vara fler elbilar på vägarna.
Under pandemiåren ökade elbilsförsäljningen markant, pådrivet av den statliga subventionen. Andrahandsvärdena var också höga eftersom utbudet inte kunde matcha efterfrågan.
I dag är situationen den rakt motsatta. Dieselbilar är numera de mest eftersökta på marknadsplatsen Blocket medan elbilar ligger i botten.
– Dieselbilar från 2020-2022 är just nu dyrare än motsvarande elbilar. Begagnade elbilar har aldrig varit så billiga som de är nu, säger Marcin Stepman, säger fordonsexpert på Blocket.
Delvis är det ett resultat av att förhållandevis få dieselbilar såldes under den perioden i förhållande till elbilar. Men utvecklingen är också ett resultat av politiska beslut, menar han.
– Nu har Sverige bland de lägsta drivmedelspriserna i Europa. För 1,5 år sedan kostade en liter diesel 26 kronor. Sedan dess har priset nästan halverats. Så det är klart att det påverkar.
Alrik Söderlind anser att det måste löna sig mer att köra elbil. Exempelvis genom slopad eller reducerad trängselskatt och billigare parkering.
– Om det finns ekonomiska incitament att göra något så kommer folk att göra det, konstaterar han.
Vad det blir för fordon härnäst vet inte Alrik Söderlind. Sedan han köpte sin Lexus har elbilar kommit ned i pris, och nya EU-regler gör att drivmedelspriserna kan höjas rejält från 2027.
– Det kan bli en elbil, eller en V8 till. Jag är allätare tycker det är kul att leta fina bilar till bra priser, säger han.
Argumentet att det är sämre för klimatet att köra en bil som släpper ut mer koldioxid vill han dock passa på att nyansera.
– Några tycker väl att jag är en idiot och borde skämmas. Det kan man väl tycka, men skulle den här Lexusen ha skrotats då? Vore det bästa för planeten att skrota alla äldre bilar som är fullt funktionsdugliga? Det tycker inte jag.
Läs mer:
Begagnat fortsatt hett – bilarna som hållit värdet bäst
DN guidar till nya elbilarna för under 250 000 kronor