Boende i Nacka har nyligen kritiserat kommunikationerna mellan kommunen och centrala Stockholm. Saltsjöbanan slutade gå hela vägen till Slussen 2016, och stannar numera vid Saltsjö-Järla station. I kombination med att direktbussarna från de östra delarna av Nacka till centrala Stockholm drogs in den 9 februari i år ledde det till protester mot betydligt längre pendlingstider.
Under 2028 planerar Region Stockholm att åter öppna Saltsjöbanan för trafik till Slussen – och samma år ska nya tåg till tågsträckan lanseras.
Nu uppger lokaltidningen Mitt i att priset för de 16 nya vagnar som ska trafikera sträckan kommer att höjas avsevärt. Hittills har prislappen satts till drygt 1,4 miljarder kronor för de 35 meter långa X25-vagnarna som ska sättas in och börja ersätta de 50 år gamla tåg som används i dag. Men kostnaden ökar nu till drygt 2,1 miljarder kronor, enligt tidningen.
Priset ökar alltså med omkring 700 miljoner kronor än vad som hittills har planerats. Den beräknade kostnadsökningen kan innebära krav på att budgeten för inköpet ökas.
Mitt i hänvisar till uppgifter som publicerades på Region Stockholms hemsida i samband med att handlingarna inför trafiknämndens möte publicerades. Uppgifterna har senare tagits bort med hänvisning till sekretess, enligt tidningen.
DN har varit i kontakt med trafikförvaltningen i Region Stockholm som svarar via mejl:
”Upphandlingsarbetet pågår och de uppgifter du efterfrågar kommentarer kring omfattas av sekretess. Vi har därför inte möjlighet att kommentera kostnader eller detaljer kring upphandlingen och leveransen av X25-vagnarna.”
Även trafikregionrådet Anton Fendert (MP) avböjer att kommentera uppgifterna med hänvisning till sekretess.