”Verksamheten mår bra”, skriver medgrundaren och vd Daniel Ek i en kommentar mejlad till TT.
”Vi levererar snabbare än någonsin och har de verktyg vi behöver för att driva både intäktstillväxt och ökad lönsamhet – prissättning, produktinnovation, operativ hävstång och så småningom en återhämtning inom annonsering”, tillägger han.
Spotify konstaterar att tillväxten i antalet prenumeranter nu är tvåsiffrigt och att man har passerat vad man kallar en milstolpe: 700 miljoner månatliga aktiva använder med rekordhög lönsamhet.
Enligt delårsrapporten ökade antalet månatliga aktiva användare 713 miljoner i tredje kvartalet. Det kan jämföras med 640 miljoner användare under motsvarande kvartal i fjol.
Antalet betalande premiumabonnenter ökade från 252 miljoner till 281 miljoner.
Bolagets egna prognos – presenterad i rapporten för andra kvartalet i somras – låg på 710 miljoner månatliga användare i tredje kvartalet i år, varav 281 miljoner premiumabonnenter.
Rörelsevinsten för tredje kvartalet lyfte med 28 procent till 582 miljoner euro (motsvarande 6,4 miljarder kronor).
Spotifys prognos för detta vinstmått låg på 485 miljoner euro, medan snittprognosen bland analytiker låg på 499 miljoner euro, enligt Bloomberg.
Intäkterna under tredje kvartalet steg med 7 procent till 4,3 miljarder euro, mot väntade 4,2 miljarder euro.
Spotify tillhör en av vinnarna på Wall Street hittills i år, med ett kurslyft på 44 procent.
















